Ferien faser ut. For noen har kanskje hverdagen allerede meldt sin ankomst. Sommeren, og alle dens gleder, trer inn i sine siste uker. Til tross for at sola fortsatt varmer til langt på kveld, kommer en svak bris, og en voksende kulde, luskende. Sakte, men sikkert. For ikke å snakke om solnedgangen, den kommer tidligere og tidligere for hver dag som går. Det er bare et spørsmål om tid før sommeren føles som en forgangen tid. Det er flaks vi har Angus & Julia Stone – som gjør sitt for å holde sensommeren her så lenge som mulig.

Det australske søskenparets tredje studioalbum er kanskje deres beste hittil. Allerede et snaut minutt ut i åpningssporet, A Heartbreak, stadfester bandet sine musikalske kvaliteter. Et halv-suggererende lydbilde, ispedd en akkurat passe nedpå vokal, gjør dette til et av platas høydepunkter. Etterfulgt av ikke uefne My Word For It, en døsig indielåt der Julias vokal står i full blomstring, er dette en bekvem start.

Vokalene er gruppas sterkeste kort, både hva gjelder søskenstemmenes samarbeid og de to vokalene hver for seg. Som eksempel på det første, faller Grizzly Bear naturlig å trekke frem. Angus’ vokal styrer låta, mens Julias ”koring” gir låta en ekstra dimensjon. Også med rolige Main Street viser bandet et fint vokalt samarbeid.

Platas trivialitet er ikke å komme utenom. Sett over ett kan albumet oppleves som noe ensformig. Arrangementene på en del av låtene er enkle, og de store overraskelsene uteblir. Oppskriften er tilsynelatende den samme for mange av låtene (From The Stalls, Get Home, Other Things). Det er ikke det at dette automatisk er noe negativt, men når enkelt låter er såpass ”vanskelig” å skille, blir det det. Heldigvis er oppskriften mer enn god nok. Deres selvtitulerte fullengder er absolutt en behagelige affære, selv om den dras ut i det lengste. En drøy time er litt i overkant for denne skiva.

Bandets bejublede folke-indie er vanskelig å mislike. Den lystige, men likevel treffende popen inneholder en god dose sjarm. Den innledningsvis fine og skjøre Death Defying Acts, kulminerer i en stødig og smårocka låt. Heart Beats Slow er et annet høydepunkt, vokalene står fint til det drivende og passe fartsfylte lydbildet.

Det fine vokalsamarbeidet er bandets klare forse. Angus & Julia Stone er en deilig plate, spesielt i disse post festivaltider. Den noe ensidige låtkatalogen forhindrer de store hetetoktene, men den australske indiepopen varmer likevel godt.