Britene altså; de siste årene har verden blitt invadert av hyggelige, mannlige artister fra den regnfulle øya. Endel av disse har plutselig blitt verdensstjerner i et pop-marked som skriker etter fornying og en motreaksjon til EDM-bølgen. Forståelig nok det, men dessverre har hverken Ed Sheeran, Sam Smith, Passenger eller noen av de andre i denne kategorien klart å skape noe av musikalsk interesse utover det å være.. vel, hyggelig. Det ser det ut som Ben Howard har bestemt seg for å gjøre noe med på sin andre plate. Etter å ha opplevd massiv suksess med den fine debuten Every Kingdom og låter som Only Love og Keep Your Head Up, ble det ganske stille rundt 27-åringen. EPen The Burgh Island (inkludert en duett med Monica Heldal) viste litt mørkere og dypere takter, noe som tydeligvis har gitt mersmak. I Forget Where We Were legger seg tettere opp til denne EPen enn til debutplata, selv om vi også får godbiter som She Treats Me Well som glatt hadde passet inn der.

Et ypperlig eksempel på modningsprossesen Ben Howard har hatt som artist, er singelen og tittelsporet på skiven. Med melodiøse, elektriske gitarer som bakteppe synger han inderlig om en sommerflørt som nesten ble noe mer, med så god innlevelse at vi definitivt tror på ham. Når låten etterhvert bygger seg opp til stadionstørrelse, vokser den seg også til en av de fineste singlene dette året. End of the Affair var andre smakebit og snuser på åtte-minutters merket – nok et signal om at Howard vil noe mer enn å skrive hitlåter. Når det er sagt, Rivers in Your Mouth og In Dreams med sin americana-inspirerte gitarklimpring, er begge relativt fengende låter som likevel bevarer den mørke og forførende stemningen som platen innehar. Og som det ikke var bra nok fra før, kommer den perfekte avlsutnings-duoen Conrad og All is Now Harmed og runder av gildet med magi. Tekstene er kanskje ikke utpreget originale i seg selv, men kombinert med eminent låtskriving, vakre arrangementer og den nevnte stemningen (Howard produserte platen selv – et godt valg!) blir de til ord om kjærlighet og lengsel vi alle kan relatere oss til.

Ved å fokusere mindre på radiopopularitet og heller lage et helstøpt album, risikerer nok Ben Howard å miste noe av fansen fra forrige runde. Men de som blir igjen vil fortsette å følge ham videre; det finnes flere magiske øyeblikk på denne platen som burde konvertere tvilere. Det er en plate som vokser ved flere lytt, tar deg inn i sin egen verden, og som setter varige spor etter seg. Man blir kanskje ikke produsert av Pharrell av slikt, men det er kanskje en bedre og mer langsiktig måte å erobre verden på?

Ben Howard spiller på Sentrum Scene i Oslo 18. November.