I vinter ble jeg anbefalt å sjekke ut den nye platen, Young Pines, fra det Trondheimsbaserte postrockbandet 1099, og selv om sjangeren i utgangspunktet er blant mine favoritter og platen ved første gjennomhøring viste seg absolutt verd å legge merke til så ble platen likevel, av ukjente grunner, lagt litt til siden. Ikke akkurat meningen det, men desto mer gledelig var det å trekke den frem igjen og samtidig høre at platen fortsatt gir mersmak.

Bandet består av gitaristene Anders Kalland og Kristian Krokfoss, Pål Leer på trommer og på bass finner man Lars-Erik Berg, men 1099 har samtidig fått med seg hjelp av venner på utgivelsen. Best lagt merke til er nok Kåre Kolve på blåseinstrumenter, som med blant annet sin saksofon er med på å gi noen av låtene en ekstra dimensjon, men både Nikolai Sødahl (tangenter) og Jørund Waagø (bl.a. stryk) bidrar til å gi Young Pines et rikt lydbilde som både er sjangeren og bandet verdig.

For det er jo nettopp musikalske bilder god postrock gir en, og det er også akkurat det 1099 gir på mesteparten av den drøye timen platen varer. Tidvis gis det assosiasjoner til britiske Yndi Halda, andre ganger til amerikanske Explosions in the Sky og innimellom minner det også om japanske Mono, samtidig som bandet kanskje mest av alt står på egne ben og gir deg den ene gode låten etter den andre. Likevel, det finnes øyeblikk som er noen hakk hvassere enn resten, og spesielt godt ut kommer man på de tre låtene som alle passerer ti-minuttersgrensen, Palatine Light, Krystallfabrikken og avslutningslåten Hjorten. Alle sammen ganske sjangertro låter, der de sakte bygger seg oppover til et herlig musikalsk "klimaks", akkurat slik man ønsker at gode postrocklåter skal låte.

Man kommer dog heller ikke bort i fra de to første sporene på platen, Memfis og Yeager, når man først snakker om hvasse øyeblikk. Dette er kortere låter enn de tre allerede nevnte, selv om den ene klokker inn på litt over sju minutter og den andre er fem og et halv minutt lang, og viser bandet fra en litt mer rett på sak-side og med det nærmest bekrefter at dem både klarer samt behersker det å "angripe" sjangeren fra flere sider. Dette er med på å gjøre sitt til at bekjentskapet med 1099 definitivt er gledelig og Young Pines fortjener å bli dratt frem på mer jevnlig basis.

1099 på nett

1099 på facebook