Tremenningene Kacy & Clayton kommer fra bygda i Saskatchewan, Canada, og albumdebuterte som tenåringer i 2013. Med Strange Country har de lagd en strålende oppfølger som burde appellere til fans av Fairport Convention og andre engelske folkrockband. Deres tekster handler ofte om livets verdslige og mørke sider. Musikken har dessuten røtter i Appalachene i USA.

Kacy Anderson har en nydelig, følsom og søt stemme som det er lett å falle for, mens Clayton Linthicum synger litt og spiller akustisk gitar (med intrikat fingerspill), steelgitar, melodeon og autoharpe. Albumet åpner med det besnærende tittelkuttet, som går i en uvanlig taktart og har vokal der Kacy ligger tett opp til sin landsmanninne Joni Mitchell samt Sandy Denny (eks Fairport Convention) og Jacqui McShee (The Pentangle). Enda bedre er den fengende Springtime of the Year, der Kacys stemme svever over et skranglete folkrock-komp. Clayton bidrar med harmonivokal på The Rio Grande, hvor duoen har skrevet ei flott tekst med referanser til grensebyene El Paso og Juarez i henholdsvis Texas og Mexico.

Kacy viser en vanvittig stemmeprakt på den luftige If You Ask Me How I'm Keeping, der kompet består av bass, kassegitar, vibrafon og nydelig steelgitar. Den fengende Brunswick Stew har så gammelmodige, retro stemninger at sangen kunne ha vært skrevet for hundre år siden! Her duetterer Kacy & Clayton slik Richard & Linda Thompson gjorde - også Claytons gitarspill er i samme stil. Like bra er Down at the Dancehall, med trekkspill, Kacy på fele og tekst som handler om å dra på lokalet for å danse.

Så følger tre folkeviser: Seven Yellow Gypsies minner om Fairport Convention og Steeleye Span ca 1970. Over The River Charlie er det nærmeste her vi kommer sistnevntes versjon av The Blacksmith. Og på The Plains of Mexico er Clayton forsanger, mens Kacy står for svarvokal. Albumet avsluttes med morderballaden Dyin' Bed Maker, komplett med cello og dystre stemninger.

Kacy & Clayton imponerer virkelig på Strange Country. De skriver flotte, avanserte melodier og gode tekster, og Kacy synger himmelsk hele tida. Anbefales dem som digger britisk folk, men også Gillian Welch, The Pentangle, Trader Horne, Shirley Collins og John & Beverly Martyn.