Oslo-bandet The Tables spilte en form for indiepop som var meget influert av 60-tallets psykedelia og intelligente popmusikk. Blant forbildene var Television Personalities, The Idle Race, Syd Barrett, The Zombies og Kaleidoscope. Tekstene var spesielle, ofte morsomme, og preget av vokalist Bartlebys fascinasjon for sci-fi og rare fenomener.

De ga ut tre album og en rekke singler, ep-er og kassetter, hvorav 16 av de beste låtene er samlet på Wonderland, The Greatest Adventures 1988-2003. Albumet utgis på vinyl og digitalt, og har fått et fabelaktig utbrettcover (tegnet av Christopher Nielsen) og et fargerikt hefte på hele 32 sider. Her er det essayer på engelsk hvor Arvid Skancke-Knutsen skriver om hele Tables' historie, ofte ved hjelp av intervjusitater fra medlemmer. Ole Johannes Åleskjær skriver om sin beundring for bandet. Han er mest kjent fra The Loch Ness Mouse, som i likhet med Tables ga ut plater på Perfect Pop Records. Dette selskapet var gjennom 90-tallet ledet av Tore Sørensen, alias Bartleby.

Videre har coverheftet en introduksjon ved Dave Appleby (som jeg ikke vet noe om), en artikkel om da Bartleby skrev en konsertanmeldelse hvor han rakket ned på Tables og fikk en redigert versjon publisert i Rock Furore, to sangtekster av Bartleby som man blir oppfordret til å skrive musikk til, en detaljert diskografi, et stamtre ved willy b (RIP), presentasjoner av de tre viktigste medlemmene (Bartleby, Reg Trademark og Robert Birdeye, som er fotograf og tok mange av bildene i heftet) og, ikke minst, massevis av bilder og faksimiler av plakater, memorabilia og avisutklipp. Dessuten gjengir innerposen tekstene.

Musikkutvalget er hentet fra The Tables' album: Shady Whims & Obstacles (en klassiker fra 1990), Holiday at Wobbledef Grunch (1997) og Nevermynd The Hillocks (Treble Without A Cause) (2003). Men også fra ep-er, singler og splitt-lp-en Tables ga ut under navnet Monsters of Doom (sammen med Astroburger). Bandet var på sitt beste på sanger som (I Married A) Monster from Outer Space, Dr. Wishbone Says og nidvisa Kjære alle sammen, hvor de rakker ned på flere norske musikk-kjendiser. Den var deres eneste norskspråklige låt.

Men Tables spilte også inn obskure coverversjoner på plate, og jeg savner noen av dem her, spesielt Gentian Violet. Men dette er bare pirk om ei vinylplate som er satt sammen med kjærlighet og virkelig gir kjøperne valuta for pengene. Wonderland, The Greatest Adventures 1988-2003 er nemlig en meget bra utgivelse!