De italienske tvillingene Amadeo og Simone Pace flyttet til Boston for å studere jazz på slutten av 80-tallet en gang. Etter endt utdanning kastet de seg med hodet først inn i New Yorks undergrunnsmiljø og møtte den japanske sangerinnen Kazu Makino. Sammen dannet de Blonde Redhead i 1993. Et band som utviklet seg fra å spille noise/alternativ-rock, til å få en mindre aggressiv sound med shoegaze og drømmepop-aktige toner. De har med tiden blitt en avant garde-gruppe med ambisiøse arrangementer og en stadig endrende sound.

Blonde Redhead er en gruppe som aldri helt har brutt ut av undergrunnen. Men etter å ha gitt soundtrack til en episode av Adult Swims animerte serie Rick and Morty (se video under), er det nok mange som har fått øynene opp for deres mystiske og melankolske toner. Er du en av de vil deres nye EP 3 O’Clock være en gylden mulighet til å undersøke hva mer bandet har å by på.

3 O’Clock består av fire myke kammerpop-låter som vil forføre og besnære øregangene dine. Alt på skiva er analogt og akustisk så langt jeg kan høre. Det er herlig at popmusikk kan lages på dette viset, og at det ikke på død og liv må trekkes inn synthesizere. Sangene på 3 O’Clock er fantastisk melankolske og svøpt i klangen fra strykerne og brass-instrumentene de har med seg. Det er alt i alt en veldig behagelig lytteropplevelse.

Av albumets fire sanger er det tittelsporet som fester seg best. Kazu Makinos luftige og vakre vokalprestasjon sammen med den angstfulle teksten gjør denne sangen til en must-listen for alle musikkelskere.

Det er ikke så mye mer å si om dette albumet. Det er tross alt en EP, og det føles naturlig at anmeldelsen også skal være kortfattet. Men jeg vil gjerne si at EP-formatet er sterkt undervurdert. Det er som et kompakt lite album som du kan fordøye på vei til skole eller jobb. For oss tvangsmessige albumlyttere er det deilig å kunne forholde seg til noe som er litt lettere enn et fullt album. Er du ute etter et lite stykke stemning til å sette på mens du for eksempel tar oppvasken, så er 3 O’Clock for deg.