Kristine Kilvik er klar med sin andre EP. Den 25 august er datoen til Paper Planes som inneholder låter i variert popsegment blandet med soul og jazz. Kilvik produserer selv låter og har med sine verk vunnet BandWagon og TONOs Unge Talenter Stipend som i 2015 brakte henne til topp på Top Album Norway på iTunes med debut platen The Symphony Of A Dawning Spring.

Paper Planes inneholder fire låter hvor Kilvik viser et variert og kontrollert stemmebruk, som i første låt Patience hvor hun har god variasjon i volum, toner og vibrato. Låten viser til den melakonske siden melodimessig i motsetning til neste låt Bonfire Smoke. Enkel, harmonisk melodi som løfter opp og får frem en håpefull Kilvik som lar vokalen flyte og fremheve den kjærlighetsfylte teksten med lette trommer gjennom hele låten.

Oppmerksomheten vekkes i det neste låt, Show Up, starter. Vokal, kun vokal de første sekundene. Trommer og gitar kommer, korte vers etterfulgt av et refreng jeg lett synger med på lar denne låten være enkel og frisk. Allsangen fortsetter over i neste låt Paper Planes, låten med samme navn som albumet. Kilvik får frem sterk og svak bruk av stemmen samt vibrato og får låten til å føles ekte, spesielt når linjen ”wish I could sing your word out” synges.

Disse fire låtene med gode tekster og en kraftfull stemme gjør det forståelig at Kilvik blir beskrevet som ”ektefølt” og ”livlig”. Vibrato blir gjentatt flere ganger i løpet av hver låt og jeg vil si det er et av Kilviks kjennetegn. Personlig har jeg kun hørt et par låter av Kristine Kilvik, men dette er en artist med gode tekster og sterk stemme. Den 29 august holder Kilvik slippkonsert for Paper Planes på John Dee med fullt band og korister.

Billetter kjøpes her.