Paradise, for mange allerede kjent som «Sivert Høyem sitt nye band», er endelig ute med sin første EP; Yellow. Sivert Høyem har slått seg sammen med gitarist Rob McVey (Marianne Faithfull band og Longview), trommis Rob Ellis (PJ Harvey) og bassist Simone Butler (Primal Scream). Det har vært mange forventninger til det norsk-britiske bandet. Så det store spørsmålet er om de klarer å leve opp til forventingene.

Første låt ut på den fire-spors skiva, er Humiliation. Det er en rå, behagelig rockelåt. Den råe, dype bassen, driven i trommene og den heftige gitaren kler røffheten i stemmen til Sivert Høyem. Jeg føler meg temmelig sikker på at tidligere Madrugada-fans vil falle for denne låta. Det gjorde iallfall jeg.

Videre får vi høre Goodbye 21st Century, som også er første singel fra EPen, og ble sluppet for bare en knapp måned siden. Jeg digger spesielt bassen i denne låta, Simone Butler får virkelig vist seg fram.

Head wound starter med drønnende gitarer, og er en betydelig mørkere og mer støyete låt enn de to foregående. Det er fort en sånn låt som man enten liker eller ikke liker. Selv må jeg nok si at jeg heller mot sistnevnte gruppe.

EPen avsluttes med Crying som er en følelsesladet ballade. Stemmen til Sivert Høyem tar mye plass i denne låta. Samtidig bidrar både McVey, Ellis og Butler i stor grad til å la dette bli en låt det er lett å lene seg bakover og slappe av til. Det er en utrolig behagelig låt å høre på. De aller siste strofene til Høyem er sånn jeg forbinder med han: den dype stemmen hans, som et lite øyeblikk er alt vi hører.

Paradise skal ha sin første Norgeskonsert i Oslo nå i november, men de har allerede spilt noen konserter i Europa tidligere i år. Et helt album skal slippes i løpet av 2018. Yellow, som kan kalles første smakebit, viser allerede at Paradise har et stort register. Det er et band som definitivt er verdt å sjekke ut videre, og første EP lever greit opp til forventningene.