Litt over ett år etter langspilleren Different Sun og konsertalbumet Live at Blå, slipper Electric Eye nytt studioalbum, From The Poisonous Tree, på Jansen Records. Bandet opprettholder heldigvis aktivitetsnivået. For dette er rett og slett en fabelaktig utgivelse som befester deres status som landets psych-konger!

Men norgesmesterne finner også fotfeste i utlandet. Gjennom sine utgivelser fra debuten Pick-up, Lift-off, Space, Time i 2013 og aktiv turnévirksomhet, har Electric Eye skaffet seg mange trofaste fans også utenfor Norges grenser. Med deres siste album kommer de til å få mange flere - både her hjemme og ute.

Det er umulig å ikke la seg rive med av beaten i Electric Eyes låter. Om det er umiddelbart eller etter en intro, så drar Njål Clementsens funky bass og Øyvind Hegg-Lundes rytmiske trommespill lytteren inn i en slags hypnotiserende tilstand. Det er tett og godt samspilt, og har alltid vært en viktig del av bandet. Rytmeseksjonen danner dessuten et ypperlig grunnlag for Øysteins Brauts lekne gitarspill. Braut, en av Norges mest spennende gitarister, veksler mellom geniale riff, lekkert småplukk og svevende gitarsoloer. Han viser eminente gitarferdigheter og behersker alle sider av strengeinstrumentet til fingerspissene. Braut deler i tillegg vokalen med Clementsen, og selv om selve syngingen kommer i andre rekke når man lytter til Electric Eye, er det interessante vokalpartier bandet viser. Kvaliteten er også hevet fra tidligere utgivelser. Vokalen er bedre timet og mer melodiøs. Så må også Anders Bjellands tangentspill nevnes som en viktig del av helheten av det Electric Eye fremfører.

Medlemmene i Electric Eye er godt skolerte innen ulike sjangre og har bakgrunn fra andre band, deriblant The Low Frequency in Stereo, The Megaphonic Thrift og Dig Deeper. Det er med andre ord mye erfaring og spilleglede som ligger til grunn i musikernes utøvelse. Men det er sammen som Electric Eye at de lykkes best og klarer å skape noe helt unikt. Det er som om inspirasjonen fra andre prosjekter går opp i en høyere enhet når de opptrer som Electric Eye. Det er sterkere låter, mer sammensveiset og kreativt komponert, og bedre produsert. Kvalitetshevinga gjelder også for bandets nye låter. For sammenlignet med forgjengerne gjør de egentlig ikke noe nytt på deres siste plate. De gjør det bare enda bedre. Den psykedeliske space-rocken er bedre trimma nå enn tidligere.

Av de åtte sporene på From The Poisonous Tree, er det bare avslutningen Meditasjonen som ikke vekker noe særlig interesse. Den er nok ment som en utfyllende del av albumet, som en eksperimentell avrunding, men blir for tam sammenlignet med albumets øvrige låter. Det er primært i låter som åpningen Sometimes You Got To Jump To Lift Your Feet, singlene Invisible Prison og Turn Around, Face the Sun, og drivende gode The Diamond Sutra at Electric Eye virkelig viser styrke. Her briljerer bandet med oppfinnsomhet og gjennomføringskraft. Dette er låter som har en særegen gripefaktor og som det er lett å la seg begeistre av.

En del psych-band har en tendens til å bli litt ensformige, ikke direkte kjedelige, men nokså gjentagende i rytme og oppbygging. Electric Eye har også en repeterende rytme i mange av låtene, som på et vis integrerer seg i lytteren, men bandet klarer samtidig å variere og bringe nye og overraskende elementer inn i låtene. Det er fiffige vendinger, det er innslag av prog, og det er jazzete. Måten sangene struktureres og gjennomføres på gjør dem attraktive å fordype seg i, og det etableres en erkjennelse hos lytteren om at her er det viktig å konsentrere seg, her det nyttig å vie oppmerksomheten til det bandet leverer. For gjør man det, vier man hele seg til det musikalske landskapet som kvartetten presenterer, er man garantert mange interessante detaljer, vakre øyeblikk og en stor lytteropplevelse.

Electric Eye er et sabla godt liveband og med From The Poisonous Tree har de på en fremragende måte, og enda bedre enn tidligere, maktet å overføre nerven og intensiteten fra scenekanten til albumformatet. Det gjør dem til Norges kuleste band for tiden!

NB! De kommende ukene kan du se bandet live på Big Dipper (8. nov.) og Kulturkirken Jakob (9. nov.) i Oslo, og Landmark Bergen Kunsthall (17. nov.)

Følg Electric Eye på Facebook