Den italienske byen Pisa er mer enn et skeivt tårn. Som for eksempel sentrum for en strålende musikkscene på 1980-tallet. Det nærmest florerte av band innen postpunk, garasjerock og neo-psych i Pisa og andre byer i Italia på denne tiden, blant annet Useless Boys, The Liars, Out Of Time og The Sick Rose. Mange av disse hentet fram i lyset og gjort tilgjengelig de siste årene gjennom den spennende labelen Area Pirata Records.

På tampen av 2017 slapp Area Pirata Best Things Are Yet To Come av The Strange Flowers. Albumet inneholder 30 låter hentet fra Flowers-utgivelser gjennom 30 år, pluss noen tidligere ikke utgitte spor og noen nyinnspillinger. Det er et godt utvalg fra bandets interessante, men noe vaklende karriere. En fin blanding av psykedelisk pop og postpunk med gode harmonier og melodiøst gitarspill. Det er lett å skjønne at dette er et band som mange har omfavnet og fortsatt har et sterkt forhold til.

The Strange Flowers ble dannet i 1987 og kom akkurat litt for sent til å være en del av storhetsperioden i det aktive og suksessrike musikkmiljøet i Pisa. Det skyldtes ikke bare dårlig timing, men også egenrådighet fra bandets side. Ifølge presseskrivet ble det visstnok et kjennetegn med The Strange Flowers at de systematisk ødela for sin egen suksess. De ga rett og slett faen i kommersielle hensyn og kjørte på med sin helt egen greie. Så ble det kanskje ikke så stort platesalg og utsolgte konserter på store arenaer, men de beholdt integriteten og kontrollen over sin egen kreativitet. Ofret de noe for kunstens skyld eller kunne de bevart sin egenart og likevel fått et større gjennombrudd?

The Strange Flowers kan virke myteomspunnet, noe som garantert har tiltrukket seg flere lyttere. Samtidig er det liten tvil om at bandet til tross for nedturer og umotiverte perioder likevel klarte å lage kvalitetsmusikk. Det har nok bidratt til at gamle fans har stått ved deres side og til at nye har oppdaget dem. The Strange Flowers er en slags heltehistorie om underdogen som alle vil skal vinne til slutt.

I tre tiår, fra en demo i 1987 og frem til Best Things Are Yet To Come, har det vært mange ulike medlemmer som av forskjellige årsaker har kommet inn og forsvunnet ut av bandet. Dagens utgave er den samme som fra starten av og frontes av vokalist og gitarist Michele Marinò. Øvrig besetning er gitarist Giovanni Bruno, bassist Alessandro Pardini og trommeslager Maurizio Falciani. Kvartetten ble raskt en snakkis i miljøet da de entret scenen i Pisa. De hadde åpenbart sin egen stil og skapte seg tidlig et rykte som et beintøft liveband. Tilfeldigheter førte dem sammen med en tysk manager/promotør, som på slutten av 80-tallet arrangerte en turné sammen med flere andre band. Dette resulterte videre i en singelutgivelse på Unique Records idet et nytt tiår begynte.

Det skulle imidlertid gå fire nye år før bandets første langspiller, Music For Astronauts, ble lansert. Men ventetiden og intern uro sleit på bandets motivasjon, og midtveis i 1994 var de i praksis oppløst. Marinò reiste til Boston og vendte ikke tilbake til moderlandet igjen før i 2003 med et håp om å stable bandet på beina på nytt. I mellomtiden hadde en ny indie-bølge sveipet over Italia og Europa for øvrig og endret det musikalske landskapet. The Strange Flowers var nok en gang på etterskudd. En noe desillusjonert Marinò ble likevel oppfordret til å restarte bandet, riktignok med nye musikere, og fra arkivet dukket det opp godt bevarte godbiter i tillegg til at nye låter ble skrevet.

En EP, Across The River And Through The Trees, ble utgitt og etterfulgt av en mindre turné. Tilbakemeldingene var (overraskende) positive og bekreftet at The Strange Flowers hadde en dedikert fanskare. Var det endelig deres tur til å blomstre sånn på ordentlig? Ting ble i hvert fall satt i sving og i 2005 ga de ut albumet Ortoflorovivaistica til knallgod respons fra italiensk musikkpresse. The Strange Flowers så endelig ut til å få lønn for både strevet og sin ukuelige tro på egne ferdigheter og stilart. Bandet fortsatte å turnere på både klubbscener og større og mindre festivaler. Alt virket stabilt.

Det var derfor rett og rimelig at de noen år senere ga ut Aeroplanes In The Backyard, et album som også ble godt mottatt både i hjemlandet og internasjonalt. Turneen i kjølvannet av utgivelsen ble imidlertid avlyst, og for å opprettholde den gode flyten banket bandet seg i studio for å spille inn nytt materiale til det kommende albumet, Vagina Mother. Nå var de signet på et større selskap og fikk en erfaren produsent med på kjøpet. Plata ble sluppet i 2009 og fikk dessverre blandete kritikker. The Strange Flowers selv var svært misfornøyd med resultatet. Det var spesielt produksjonen som var skuffende. Flere av låtene på dette albumet har heldigvis gått en ny runde i produsentstolen og er inkludert på denne utgivelsen.

Etter fadesen med Vagina Mother forsvant igjen lysten og motivasjonen hos Marinò og co til å fortsette. Som før kom de seg til hektene igjen, bytta ut noen medlemmer og spilte inn nytt album. Slik går altså refrenget her. Men da de på starten av 2010-tallet slapp The Grace Of Losers, bestemte Marinò og mannskapet seg for å styre skuta selv. Ikke noe plateselskap, ikke noe hipp produsent, ikke noe promoavtale. Alt på egenhånd. Full kontroll! Utgivelsen er da også av mange Flowers-fans betraktet som et av bandets beste plater, og blir ansett som en ny og frisk start etter de dårlige opplevelsene med forgjengeren. Likevel: I 2012 ble det en ny pause.

Men rastløsheten gnagde og i 2014 ble det atter en gang gjort utskiftninger før comeback-albumet, Pearls At Swine (2015). 30 år etter at bandet ble etablert, holder de fortsatt koken og planlegger nye utgivelser og konserter. Mye tyder på at viljen og motivasjonen er større enn på lenge, men historien har nok lært fansen å redusere forhåpningene. Best Things Are Yet To Come er uansett en god bekreftelse på et band som kan se tilbake på en innholdsrik karriere og en glimrende sangkatalog uavhengig av hva fremtiden bringer. Det er bare å glede seg til fortsettelsen, hvis den kommer, samtidig som man nyter deres meritter frem til nå.

Kilde: thestrangeflowers.net og areapirata.com

Følg bandet på Facebook