Borgar Storebråten skriver seg inn i rekka av store artister fra Hallingdal. Forskjellen er at den karismatiske 27-åringen synger på engelsk på debutalbumet The Road to Revelation. Musikalsk ligger han i krysningen mellom roots, americana, folk, blues og country. Tekstene er ofte personlige og tyder på at Borgar en belest mann (Han har studert engelsk litteratur og er inspirert av Edgar Allan Poe). Melodiene er varierte og flotte, om enn lite originale. Torgeir Waldemar og Tommy Tokyo er referansepunkter.

Han vokste opp i et bygdesamfunn i Gol kommune og hadde sønnen til Hellbillies-grunnlegger Arne Moslåtten fra Ål som gitarlærer. Studier i Bergen forklarer at det er labelen til platebutikken Apollon Records som gir ut plata. Borgars kone Sandra Erstad Storebråten korer. Hun er et ubeskrevet blad og har en nydelig stemme.

The Road to Revelation begynner med to av de aller beste låtene. America har et refreng som er i stil med en annen halling, Daniel Kvammen (Ikke rart, siden de deler produsent i Øyvind Ekse fra Ål). Singlen Dusty Roads har en mesterlig oppbygning: Etter en rolig åpning med mye fele pøses det på med instrumenter, bl.a. banjo og orgel. Enda bedre er Don't Play With Guns, som har en lystig melodi og dreier seg om barndomsminner og gode råd.

I Can Hear The Devil Crying - en av flere låter med et religiøst tema - er i overkant lik Torgeir Waldemars bluesy sound, men jeg liker godt den rå elgitaren og hillbillystemmen Borgar har her. Oh Come er en duett med kona som blir ekstra bra når de synger tostemt. Betty skiller seg ut ved å være en lavmælt og vakkert sunget ballade med bare strykere og piano i kompet, slett ikke ulikt Jonas Alaska. Jeg liker den rolige åpningen og crescendoet i Like A Sailor, men melodien er like klisjéfylt som den avsluttende rootsrockeren Sweet Josephine.

Alt i alt har Borgar Storebråten utgitt et imponerende album. Man kan sette seg inn i hans tekstunivers og få stort utbytte av det. Og melodiene er av den amerikanskpregede typen som nordmenn digger. The Road to Revelation burde være en kandidat til neste års Spellemannpris i countrykategorien!