Only through those who stay awake can an institution be dismantled.

Det har gått to år siden det glimrende albumet Human Performance kom ut. Endelig er Parquet Courts her igjen med et nytt album. Denne gangen ber de oss om å holde oss våkne og skjerpa – Wide Awake! Det er ikke vanskelig å holde seg våken til dette albumet, for Parquet Courts er tilbake i storslag. Dette albumet er mer rytmebasert enn det foregående, mer bass, mer perkusjon. Dette høres spesielt godt på tittellåten Wide Awake!, hvor de kjører avgårde i fin Talking Heads-stil med James Brown og Fela Kuti på bagasjebrettet. Sjekk ut videoen til låta. Gutta feirer Mardi Gras i New Orleans i fiolette dresser og perlekjeder rundt halsen.

En av de andre låtene på albumet heter da også Mardi Gras Beads og videoen til denne er del to av deres Mardi Gras-feiring. Mardi Gras Beads er en kjærlighetshistorie i kategorien «det er komplisert». Falmet kjærlighet kan billedliggjøres på denne måten: Smiling all the while the paint chips off my mardi gras beads. Det er litt Beach Boys-vibber over låten.

Ellers er det ikke bare fryd og gammen i tekstene til PC. Både Before the Water gets too High og Violence tar opp tema som ikke er direkte hyggelige. Before the Water Gets Too High er en apokalyptisk visjon om framtiden til denne kloden. Den handler også om fornektelsen av det vi ser rundt oss bl.a. når det gjelder klimaforandringer og annen menneskelig elendighet. På Violence nærmest roper A. Savage ut teksten på punkevis. MÅ det være sånn? Er vold noe som ligger latent i menneskene?

Åpningslåten Total Football handler om at vi må begynne å samarbeide og ikke bare ture fram i «hver mann er sin egen lykkes smed»-ånd. Avslutningslåten Tenderness har noe av den samme tematikken, og A. Savage mener begge låtene inneholder en fin dose optimisme og framtidshåp. Så er det flott at mellom disse to låtene har gruppa lagd flere interessante og gode øyeblikk på Wide Awake!. Musikalsk sett er det en fin miks av punka låter, rytmiske og dansbare låter og låter som er mer nedpå. Det er mye fint å finne i musikken. Funky rytmemønstre, fine taktskifter, farfisaorgel, pianotemaer, barnekor og selvsagt den umiskjennelige postpunkgitarlyden til PC.

Parquet Courts har lagd et helstøpt og variert album som garantert vil holde mange våkne framover.