Mayflower Madame debuterte i 2016 med langspilleren, Observed in a Dream, og høstet anerkjennelse fra musikkskribenter og -presse både her hjemme og i utlandet. I kjølvannet av debutalbumet har bandet turnert i USA og en rekke europeiske land. Dagen etter den norske nasjonaldagen slapp de EP-en Premonition på Night Cult Records. Den består av fire låter som bekrefter at Mayflower Madames karriere er verdt å følge med på videre.

Oslo-musikerne spiller drivende post-punk med psykedeliske elementer, og kan umiddelbart minne om en blanding av Black Rebel Motorcycle Club og Crystal Stilts. Men tross tydelige inspirasjonskilder, er bandet samtidig i ferd med å finne sin egen stil og sitt eget uttrykk. Det er mørkt og stemningsfullt, og det ligger et slags tåkete og industrielt landskap over Mayflower Madames låter.

Det kan minne om en flyalarm i introen, før riffet og den deilige beaten setter i gang tittellåta på deres ferske EP-utgivelse. Deretter følger Before I Fall med et melodiøst gitarriff, men som utover det ikke utmerker seg nevneverdig. Det gjør derimot Alma´s Sermon, som har et glimrende og kreativt psykedelisk gitarspill og en gjentagende rytme det er behagelig å være i. Spider Seek runder av utgivelsen, og er kanskje EP-ens sterkeste låt med sitt dunkle bakteppe som ligger der og snor seg rundt vokalen til Trond Fagernes.

Hovedkjernen i Mayflower Madame må kunne sies å være en stødig rytmeseksjon. Trommene og bassen holder kraften oppe, mens både gitarer og tangenter fyller ut lydbildet på en interessant måte. Fagernes sin vokal er tilbakeholden, gjør ikke et stort nummer ut av seg, men passer likevel godt inn i den musikalske rammen som bandet leverer.

Premonition har låter, og flere detaljer i låtene, som viser at Mayflower Madame er et dyktig band med en spennende framtid foran seg. Det kan riktignok bli noe monotont, noe som for øvrig kan være både et kjennetegn og en utfordring med sjangerer de opererer i, men som samtidig kan være suggerende for lyttere som finner fotfeste i musikken. Det er likevel å håpe at bandet finner større variasjon i låtmaterialet når et helt eget album skal settes sammen. Klarer de det, har de absolutt noe stort på gang!

NB! 15. juni er det lanseringskonsert på John Dee i Oslo

Les mer om bandet her