The Jayhawks er inne i en produktiv periode. Et nytt album kom i 2016, de er backingband på to med Ray Davies (2017 og 2018) og i år gir de ut 11 låter, hvorav bare to er helt nye, på Back Roads and Abandoned Motels.

Leder og gitarist Gary Louris har skrevet en rekke låter med andre artister. De beste av dem er innspilt i Jayhawks-tapning her, med både Karen Grotberg (keyboards) og Tim O'Reagan (trommer) som hovedvokalister i tillegg til Louris. Grotberg synger mye på Ray Davies' nyeste, og her debuterer hun som hovedvokalist på Jayhakws-plate på åpningslåta Come Cryin' To Me, som Natalie Maines fra Dixie Chicks spilte inn først. Denne versjonen er bedre, med blåsere og soulkoring som ekstra krydder.

Steelgitaren til Eric Heywood preger den nydelige førstesinglen Everybody Knows, som er Jayhawks-countrypop på sitt beste og har himmelsk koring. Også denne var Dixie Chicks med på å skrive. Ikke like sterk er Gonna Be A Darkness, som Louris skrev med Jakob Dylan til tv-serien "True Blood" og spilte inn sammen i 2011.

Det nye medlemmet John Jackson spiller mandolin og fele på Bitter End, som har et herlig refreng og god tekst om vennskap. Louris synger følsomt og flott på denne sangen, som ble komponert sammen med jentene i Dixie Chicks. Backwards Women har en erketypisk Jayhawks-sound, med mye piano og varme korstemmer. Den ble skrevet med medlemmer av Wild Feathers, som imidlertid ikke har spilt den inn ennå.

Tim O'Reagan og Karen Grotberg synger sammen den luftige balladen El Dorado, der Carrie Rodriguez er en av medkomponistene. Dette er utypisk Jayhawks, med mye vibrato-fiolin. Av de to helt nye sangene (skrevet av Gary Louris alene) liker jeg best Carry You To Safety, som øker i intensitet mot slutten, der det pøses på med herlig piano og koring.

Alt i alt er dette The Jayhawks slik fansen vil høre dem, selv om det er lite countrypreg på Back Roads and Abandoned Motels. Bare én av låtene er anonym, resten har den varme magien vi elsker ved bandet. Så kan vi jo ønske oss et album med bare nye låter neste gang.