Israel Nash (37) kalte seg tidligere Israel Nash Gripka, som spilt mange ganger i Norge og utgitt fire studioalbum. Nå er han bosatt på landsbygda i Texas, hvor han har sitt eget studio og har spilt og sunget det meste på sitt første album på tre år: Lifted.

Det kan høres ut som et helt kor på den allsangvennlige åpningslåta Rolling On, men egentlig er det bare Nash' mange stemmepålegg. Den er høydepunktet på et album som fungerer best å spille i ett. Det er en herlig helhet over det hele. Når man spiller plata uten pauser, suges man inn i det stemningsfulle lydbildet med orgel og hylende steelgitar i fremste rekke. Musikken er americana, eller nærmere bestemt Cosmic American Music, som Gram Parsons lagde. Country møter soul og hippierock, slett ikke ulikt Jonathan Wilson, Beachwood Sparks og GospelbeacH. Et annet hint er det som står på coveret - "File Under: Hippie Spiritual".

Israel Nashs lyse stemme minner tidvis om Neil Youngs, og han synger spesielt bra på singlen Lucky Ones, som har herlige countryrockriff og et uimotståelig refreng. Ellers digger jeg to av balladene: SpiritFalls, som er i stil med The Jayhawks på sitt beste, og den majestetiske Hillsides, som har strykere, blåsere, gospelaktig piano og selvsagt massiv koring.

Bare et par ganger blir lydbildet for tett på Lifted. Det er for eksempel mer stemning enn melodi på den sfæriske og drømmende Looking Glass. Men alt i alt er dette et av sommerens beste album, med spirituelle tekster og stemningsfulle melodier. Sweet Springs, som i likhet med åpningslåta har en egen intromelodi, byr på overdådige, Beach Boys-aktige harmonier. Men igjen er det bare Nash' stemme vi hører, innspilt lag på lag.

Israel Nash spiller med band på John Dee 16. november. Forrige gang, på Mono i 2015, holdt han en glimrende konsert. Så det er ingen grunn til å bli hjemme denne gang!