Etter å ha sluppet totalt seks singler, slipper Bodø-bandet Virkelig endelig debutalbumet sitt førstkommende fredag. Lykke til i livet ble skrevet det siste året Tobias Aamodt, Sondre Lund Johansen og Erlend Nygaard gikk på videregående skole, og de visste alle at de skulle videre i livet. Når man tenker på at gutta er kun 19 år er det lett å kunne bli skeptisk. Denne skepsisen er det bare å legge vekk, for tross sin unge alder har de fått en del erfaring allerede. Deres første singel, Cecilie, ble gitt ut så langt tilbake som 2015. Den påfølgende sommeren spilte de på flere festivaler, deriblant Pstereo , Parken og Trænafestivalen. På årets Øyafestival fikk de æren av å være første band ut på Amfiet-scenen. Vår egen anmelder konkluderte med at han håper og tror de vil dukke opp som et av de større norske navnene på festivaler i framtiden.

Tankene om endringene som lå foran dem, med alt det innebar, gjorde at de ville spille inn albumet andre steder enn Nord-Norge. Dette førte til at de spilte inn albumet med Erlend Mokkelbost (Montée, JR Ewing m.m.) i Oslo og på Giske ved Ålesund, før det ble mikset ferdig i Bergen.

Tre av de ni låtene på Lykke til i livet er allerede gitt ut som singler. Dette gjelder blant annet den fengende låta Storbyangst, som er første låt på albumet. Låt to, Evig ekko, ble sluppet som singel tidligere denne måneden. Bandet har selv sagt at det er deres favorittlåt blant egne låter, fordi det var den første låten de gjorde med Mokkelbost og den ble som et startskudd for dem. Evig ekko har en fin melodi, deilige gitarriff og et fengende refreng.

Låtene til Virkelig er generelt sett fengende. De har fine tekster, passe rocka melodier, fengende rytmer og refreng det er lett å synge med på. At de synger på dialekt gjør at det hele fremstår veldig ekte og ærlig.

Kom til mæ er akkurat passe fengende, og det er vanskelig å sitte i ro når jeg hører på den. Det er vel sånn det også er på konsertene. Jeg har ikke sett dem live selv enda, men regner med og tror det blir nok av muligheter i framtiden. Virkelig er ikke musikken man skal stå i ro til, man skal bevege seg med. Kjenne musikken i kroppen.

Det er en særdeles behagelig rytme på Vi gikk oss vill i det som en gang var, som er en relativt rolig låt. Bassen ligger i bunnen som hjerteslag, som dunker og holder driven gjennom det hele.

«det du vil husk / e det æ vil gløm / og det du vil begrav / e det æ vil brenn / i det æ og du kom førr nært /
og æ vil forstå / og du vil forklar / og vi har ord / men ingen sir i fra / i det æ og du kom førr nært
»

Albumet fortsetter med Fall ut av bilde som har heftige rytmer helt fra start. Det er rocka, det røft, det er digg! Jeg digger låta, og vet allerede nå at det er en låt som vil bli spilt mye hos meg. Videre fortsetter vi med Perrongen som er en fin låt. Jeg elsker bassen på den! Låta ligger an til å bli en av mine nye favorittlåter. Når Tobias synger «lytt til mæ» er det bare å gjøre det. Lytte, altså.

Første singel fra albumet som ble gitt ut som singel var Ballettdanseren. Gutta har sagt det er låta de er mest stolt av, og det er lett å forstå. Låta er veldig fin. Når man synger med på refrenget føles verden bekymringsløs og fri.

«og du ga mæ et smil / ut av ingenting»

Æ og du er en ganske rolig låt, som starter vakkert. Når den går over til å nesten begynne å bli litt kjedelig, kommer slutten som er det beste med hele låta. Da tar den seg opp, og det kommer et instrumentalparti som er innmari kult.

Albumet avsluttes med Frostrøyk som er en rolig, nydelig kjærlighetsvise. Rett og slett en perfekt avslutning på et album gutta har god grunn til å være stolte av.

«Kom hjæm / te mæ / så skal æ vis at æ faktisk e / den rette førr dæ»

Jeg liker dette. Virkelig. Det hele fungerer innmari bra. Det er gode tekster, dyktige musikere og det hele gir et godt lydbilde. Det er fort gjort å glemme at gutta er så unge. Det er et gjennomført, solid album fra et band jeg håper vi får høre enda mer fra i framtiden. For med mer erfaring - både i livet og i musikkverdenen - vil nok gutta være enda tryggere og enda tøffere - og enda bedre. Jeg gleder meg til fortsettelsen!

Virkelig på bandcamp
Virkelig på Facebook