Hele seks år har gått siden Action & Tension & Space (A&T&S) ga ut sitt selvtitulerte debutalbum. At det har gått såpass lang tid er kanskje ikke så rart når man ser på cv-en til de ulike musikerne. De har mange jern i ilden, og er produktive og kompetente utøvere. Besetningen i A&T&S består av musikere fra band som blant annet Electric Eye, The Low Frequency In Stereo, Soft Ride og Undergrünnen. Da kan man ane en viss hovedingrediens i deres musikalske uttrykk - fortrinnsvis drivende bass, stram beat og lekne gitarer.

Det får du også, men det er ikke like funky som særlig Electric Eye og The Low Frequency In Stereo kan være. Selv omtaler A&T&S seg som et "spaced out instrumental lo-fi lounge"-band. Da jeg leste presseskrivet var jeg usikker på hva det betydde. Men etter å ha lyttet til Skåredalen Funhouse fremstår dette som en ganske presis beskrivelse av A&T&S.

Det er svevende, men også nedpå, abstrakt, men også konkret. Her er fres i basslinjene til Julius Lind og et stødig trommespill fra Ørjan Haaland. Bassen og trommene ligger der som en grunnmur for Per Steinar Lie og Øystein Brauts gitarspill. Lie bidrar for øvrig også med lap steel og Braut med tangenter. Sistnevnte har også miksa og mastra skiva sammen med Anders Bjelland.

Skåredalen Funhouse hevdes å være inspirert av et mytisk hus med samme navn, som ifølge ryktene skal ligge utenfor Haugesund, men som ingen helt vet hvor er. Å lytte til albumet bringer også fram en lett urolig følelse, som om man befinner seg på en tåkete og øde plass. Tittelen dekker sånn sett godt innholdet på A&T&S sin andre utgivelse, og passer bra for mørke kvelder, uavhengig om du befinner deg på et folketomt eller folksomt sted, i en by eller bygd, på asfalt eller i skogen, i blokk eller hus.

Skåredal Funhouse ble innspilt live i løpet av fire dager, og samtlige spor er improviserte uten noe overdubs. Det er en herlig tilnærming, men kan også gjøre at resultatet blir noe uferdig. Det kvartetten gjør på deres siste plate er godt gjennomført, det må sies, men samtidig er der en lengsel etter et enda bedre groove og mer dynamikk i låtene. Det vil hevet resultatet et par hakk.

Følg bandet Facebook her