«Jessica Pratt is not a loud performer. She does not have to be. In a club of a few hundred, even the bar staff are known to go quiet while she’s on stage.» Dette står det i pressskrivet til labelen til Jessica Pratt, City Slang. Utfra dette skjønner man at tittelen på det tredje albumet, Quiet Signs, passer særdeles godt.

Over sart gitarspill svever Jessica Pratt sin drømmende og lett overjordiske stemme. Tenk deg en varm, stille sommerdag. Du ligger i gresset, ser opp mot himmelen, hører fuglekvitter og kjenner lukta av gress og blomster. Litt av den samme sommerlige følelsen får man når man hører Jessica Pratt synge og spille. Suset i bakgrunnen gir en ekstra effekt av autensitet. Det er nesten som om hun er i rommet, eventuelt i blomsterenga, sammen med deg.

Etter åpningslåten, som er en pianoinstrumental, får vi høre As the World Turns. Det er bare Jessica og gitaren, og det er akk så vakkert! I Fare Thee Well er det diskret orgelspill i bakgrunnen og en aldeles nydelig fløyte oppå. Teksten er også av det drømmende og poetiske slaget: «So, then it goes beyond the dust of ages old/A seabird laughs alone in the dark/Hour to hour, child of stone/Seen and only heard now and again».

Det er mange gode låter på albumet, de aller fleste av de ni låtene holder høy standard. Jeg kan ikke ta for meg alle, selv om det for så vidt hadde vært på sin plass, men jeg må nevne noen:

Forgangen kjærlighet er temaet for Here My Love: «He's sincerely worn this heart of mine/He's not really gone, he's in my mind.» Den første singelen fra plata er også en perle. This Time Around heter den.

Ikke vet jeg om Jessica Pratt har klassisk gitarskolering, men det høres slik ut på Crossing. Det som er sikkert er at gitarspillet klinger riktig så fint. "I'm singing too long tonight/I sing along, I sing it all the day/And you stole my singin'", synger Jessica. Jeg tror ingenting på at noen har stjålet sangstemmen til Jessica, for både sangen og gitarspillet er nydelig.

Jessica Pratt spiller på John Dee 19.mars. Hadde jeg vært deg, ville jeg ikke nølt med å møte opp for å bli forført av musikken og stemningene til denne fine artisten.

Facebook-siden til Jessica Pratt