Per Øydir er mest kjent som organist i Kåre & The Cavemen og retrobandet The Indikation. Siden har han spilt enda mer retro og 6-strengers bass (også kalt barytongitar) i Peter Berry & The Shake Set og Perry Dear & The Deerstalkers (som kommer med nytt album til neste år).

Han solodebuterte i 2014 med ep-en Evergreens with a Beat. Denne ep-en, The Jet Harris Guitar Book, er dobbel og har seks låter fordelt på to sjutommere. Inspirasjonen er den legendariske bassisten Jet Harris, som spilte i The Shadows de første årene før han dannet en duo med Shadows-trommis Tony Meehan.

Jet Harris & Tony Meehan skulle spille inn sitt første album da Harris ble hardt skadd i ei bilulykke i 1963. Han etterlot seg et notehefte med 6 låter som ble vurdert til plata. Disse har Per Øydir spilt inn sammen med Colin Pryce-Jones (gitar) og John Tuck (trommer) fra det engelske retrobandet The Rapiers, som i over 40 år har spilt instrumentalrock i stil med Shadows. Dette skjedde i produsent Liam Watsons studio i London - Toerag - selvsagt i mono.

Det er skikkelig trøkk på disse vinylplatene, og basslyden lever opp til tittelen på Jet Harris' solosingle fra 1964, Big Bad Bass. Det er blåsere på nesten alle de seks låtene. Den tøffe The Creep høres ut som temamusikken til en krimserie. Enda dypere bass og kvinnelig koring får vi på den vakre The Green Leaves of Summer.

Høydepunktene får vi på "disc two" (ep-en har liner notes på engelsk): Først Temptation, som var en kjempehit med The Everly Brothers i 1961. Denne rå og hardtslående versjonen toppes av en kort trommesolo. Så High Noon (fra westernfilmen med samme navn), som preges av herlig trompetspill.

Med The Jet Harris Guitar Book har Per Øydir gjenskapt lyden av 1962/63. Og hadde ep-en kommet ut i shadowsbandperioden i Norge, skal jeg ikke utelukke at den hadde gjort det bra på salgslistene. Dette er instrumentalrock av beste merke, framført av framifrå musikere på tradisjonelt vis.