Det er ikke så ofte vi i Musikknyheter tar for oss utgivelser innenfor sjangeren world music. Litt merkelig, i og med at det fins så mye fint innenfor world music. Ta musikken bandet Áššu lager f.eks. Det er en fin blanding av samisk joik og vest-afrikanske gitartoner og klanger. Det er kanskje en uvanlig miks, men det er samtidig en miks som de tre musikerne i Áššu greier å gjøre mye spennende ut av. For en drøy måned siden ga de ut det selvtitulerte albumet Áššu. Ordet betyr glør, eller noe som gløder.

Joikingen til Ulla Pirttijärvi kombinert med klangene og rytmene til de to norske musikerne Olav Torget (strengeinstrument) og Harald Skullerud (perkusjon), trollbinder og får deg til å tenke at du er langt ute i den nordiske naturen. Kanskje sitter du ved et bål med glør - eller áššu. Det er uansett utrolig stemningsfullt, og fint å høre på. Bruken av vestafrikansk gitarteknikk (Torget bruker bl.a. barytongitar) og spennende perkusjon gjør mye til at uttrykket blir sterkt og originalt. Musikken smyger seg innpå deg på en fin måte.

Låtene på platen er for det meste basert rundt joiker til slektningene til Ulla Pirttijärvi. Settingen er landsbyene Utsjoki og Angeli, hvor Ulla har vokst opp. De mest iørefallende låtene er Basejávr-Hánsa, Vulleš Heaika og Jodedettiin.

Hvis du vil ha noe som både er annerledes og bra, bør du absolutt lytte til musikken til Áššu. Det kan også være lurt å sjekke ut det finske plateselskapet plata er gitt ut på. Selskapet heter Bafe's Factory og har en rekke utgivelser med både world music og andre sjangre i katalogen sin.

Her kan du lese om Áššu

Bafe's Factory