Den fulle tittelen på cd-boksen forteller mye om hva den inneholder: Electrical Language - Independent British Synth Pop 78-84. Men fengende synthpop er det lite av. En riktigere beskrivelse ville ha vært synthrock, elektronika og postpønk. For en god del er ganske eksperimentelt. Og alle de 80 låtene er hentet fra plater som kom på indieselskap, noen ble sågar utgitt lenge etter 1984.

Likevel er noen store navnene med, fra før de fikk platekontrakt med store selskap: Orchestral Manoeuvres in the Dark (nå: OMD), The Human League og og Thomas Dolby. Sistnevntes Windpower var en hit i 1982. Den andre hiten i boksen er The Mobiles' Drowning in Berlin, som nådde Topp 10 i 1982.



Noen artister hadde hatt suksess før, så som Be-Bop Deluxe og de gamle Hawkwind-medlemmene Tim Blake og Robert Calvert. Blant de andre kjente navnene er New Musik, Colourbox, Fad Gadget, Eyeless In Gaza, Pink Industry, Section 25, Paul Haig (eks Josef K) og Lori and the Chameleons.

Men de fleste artistene på Electrical Language - Independent British Synth Pop 78-84 er bare kjent for dem som fulgte godt med i nyveiven i årene like før og etter 1980. En innflytelsesrik single er Warm Leatherette med The Normal. Dette er et alias for Daniel Miller, som startet selveste Mute Records. Ellers er Chris and Cosey fra Throbbing Gristle med, samt f.eks. Thomas Leer, Dalek I, The Legendary Pink Dots, The Bodhi-Beat Poets, Blue Zoo og Alex Fergusson (eks Alternative TV).

Boksen er godt illustrert, har to essay som setter synthbølgen inn i en større sammenheng, samt mye info om hver artist/låt på de fire cd-ene. Ekstra fint er det når artistene selv skriver om sine låter. Blant disse er Thomas Dolby.