Den fulle tittelen på denne spennende boksen forklarer mye om hva den inneholder: Lullabies for Catatonics - A Journey through the British Avant-Pop/Art-Rock Scene 1967-74. Men også ordet progrock burde ha vært nevnt, siden vi får høre tidlig Yes, Genesis, Curved Air og Matching Mole (deres aller beste låt, O Caroline).



På tre disker med individuelle titler får vi en kronologisk gjennomgang av britisk kunstrock, avantgarde-pop, psykedelia og folk fra 1967-74. Altså ikke listepop eller hits, selv om en rekke av de 49 låtene er både vakre og fengende, bl.a. Conquistador med Procol Harum, Mocking Bird med Barclay James Harvest og I Talk To The Wind med King Crimson-forløperen Giles, Giles & Fripp.

Boksen starter med to låter som ble innspilt i 1967, men først utgitt i seinere år: I Should've Known med The Soft Machine og I'm Waiting For The Man The Riot Squad & David Bowie. Sistnevnte er Velvet Underground-klassikeren. Andre låter blir utgitt for aller første gang her. Blant de andre kjente artistene er The Zombies, Strawbs, The Crazy World of Arthur Brown, Nirvana (de engelske), Stackridge, Rupert Hine, Mick Ronson, Be-Bop Deluxe, og, helt til slutt, to lange låter med 10cc og Renaissance.

Men de fleste artistene vil nok være ukjente for folk flest. Vi får stor musikk med bl.a. Dantalian's Chariot, Mighty Baby, Audience, Cressida (mye mellotron!), Comus, Fuchsia og As You Like It.

Lullabies for Catatonics - A Journey through the British Avant-Pop/Art-Rock Scene 1967-74 er en spennende reise gjennom avansert popmusikk og kunstrock fra UK. Her kan man oppdage artister man aldri har hørt om og lese om dem i det tykke coverheftet, der det er gjengitt mange bilder, platecovere, memorabilia, presseklipp osv.