Tremenningene Kacy & Clayton kommer fra bygda i Saskatchewan, Canada, og albumdebuterte som tenåringer i 2013. Strange Country (2015) ga dem et publikum utenfor hjemlandet, og The Siren's Song (2017) førte til et gjennombrudd og påfølgende verdensturné (og norgesbesøk) sammen med Deep Dark Woods.

Kacy Anderson har en nydelig, følsom og søt stemme som det er lett å falle for, mens Clayton Linthicum synger litt og spiller elektrisk og akustisk gitar (med intrikat fingerspill), keyboards og autoharpe. Musikken bør appellere til fans av Fairport Convention og andre engelske folkrockband. Deres tekster handler ofte om livets verdslige og mørke sider. Musikken har dessuten røtter i Appalachene i USA.

Carrying On er (i likhet med forgjengeren) produsert av Jeff Tweedy fra Wilco og lever opp til tittelen. Kacy & Clayton fortsetter nemlig der de slapp for to år siden, imidlertid uten å gå nye musikalske veier. På baksida av tekstarket er det et kart over Nord-Amerika med utvalgte stedsnavn plottet inn. Så som den fengende åpningslåta The Forty-Ninth Parallel - om den 49. breddegraden som følger det meste av grensa mellom Canada og USA.

Clayton synger et par av sangene, deriblant The South Saskatchewan River, som også refererer til Galveston og Hudson Bay. Her synger han meget uttrykksfullt og spiller akustisk gitar. Ellers holder han seg mest til elgitaren, spilt i samme stil som Richard Thompson. Og Kacys stemme minner om stemmene til Linda Ronstadt og Sandy Denny (Hun og Thompson spilte i Fairport Conventions klassiske 1969-besetning).

Best liker jeg Carrying On og Intervention, som begge har herlige taktskift, samt Providence Place (med ekstra sødmefylt Kacy-vokal) og den avsluttende valsen That Sweet Orchestra Sound, som hyller lokale countrygitarister. Nevnes bør også at Nashville-veteranen Charlie McCoy spiller bassmunnspill på to låter.

Carrying On er enda et godt Kacy & Clayton-album, men dessverre uten wow-faktoren fra de to forrige. Fansen får som forventet. Det hele er jo lekkert spilt og sunget. Men la oss håpe at den unge duoen overrasker litt og går noen nye veier på neste plate.