Jørgen Nordeng aka Joddski har nylig kunngjort at han er ferdig med sitt artistliv under navnet Joddski. Vi kjenner Jørgen Nordeng fra Tungtvann (Jørg-1), vi kjenner han som DJ, vi kjenner ham som kompromissløs rapper og vi kjenner ham som en musikknerd av dimensjoner. Tilnavnet Joddski har Jørgen Nordeng brukt i 10 år, og nå har han altså funnet det for godt å legge karakteren på hylla.

Tidligere i år ga han ut det fine albumet Glasshuset Morgengry. Noen måneder senere er han altså ute med det som blir Joddskis siste utgivelse. Livet e for kort er antagelig en fair oppsummering av hvorfor Joddski nå er historie. Jørgen Nordeng vil videre, han vil prøve ut nye ting, teste vannet i andre prosjekt. Livet er for kort til å fortsette i samme spor.

Det er på mange måter en dyster materie Nordeng har gitt seg i kast med. Plata er også påvirket av død og sykdom blant nære venner og familie. Selv sier han at plata er forma som en slags begravelse der man oppsummerer Joddskis liv og virke, noe låttitler som Tale v/familien, Gravøl, På kirkebakken og Død mann rider, gir oss en klar pekepinn på. Til dette har han fått hjelp av gode musikervenner.

Joddski har på mange måter vært en noe utradisjonell figur i norsk hip hop-historie. Han har samarbeidet med folk som man skulle tro musikalsk sett sto langt unna hip hop. Han har tidligere hatt med trubaduren Terje Nilsen, på den forrige plata brukte han samplinger fra gamle Bodø-baserte musikkutgivelser, og På Livet e for kort har han bl.a. med seg den gamle kult-helten K.M. Myrland og frontfigur i bandet Karlsøy Prestegaard, Stein J. Ellysef Olsen.

Den første låten heter Toppen av Karlsøy, og det er ikke tilfeldig, for plata er spilt inn i kirka på Karlsøy under Karlsøyfestivalen. Jørgen Nordeng/Joddski har tidligere uttalt at han er stor fan av Karlsøyfestivalen og folkene rundt festivalen. Enda et paradoks kan man si, i og med at festivalen i stor grad er tufta på hippie-vibber.

Joddski bruker det siste sporet Takk til å oppsummere og takke gode venner og samarbeidspartnere. Det gjør han grundig, for låten er på nesten 13 minutter. Før Takk har han og vennene hans gitt oss en pen bunke låter som er godt pakket inn og spennende og godt produsert av Salvador Sanchez. Vi får bidrag fra K.M. Myrland og OnklP i Begge Enda (som er basert på K.M Myrland-låten Æ breinn mett lys i begge einnan), vi får en rørende vennetale fra Jan Steigen, og vi får gode bidrag fra Mats Dawg, RSP og Magnus Eliassen.

Det er trist at en så viktig epoke i norsk hip hop-historie og norsk musikkliv er over, men da er det godt å vite at det er et sterkt og godt dokument Joddski etterlater seg med Livet e for kort. Nå skal det bli spennende å følge Jørgen Nordengs videre musikalske ferd og se hvilken retning hans neste prosjekt tar.

Låten Den vanskelige tida er fra albumet Bygdedyret fra 2015:

Intervju med Joddski

Facebooksiden til Joddski