MIMMI
Semper Eadem
Godt og variert kunstpopalbum med super vokal
Mimmi Tamba (28) fra Tromsø singledebuterte i 2013, da hun også var med i Stjernekamp. Året etter kom det noe lavmælte debutalbumet Storm. Hun bruker også artistnavnet MIMMI på oppfølgeren Semper Eadem, som er latin for "alltid den samme". Men musikken er ikke den samme som for seks år siden. Dette er tøffere produsert, med teatralske og dramatiske poplåter som slekter på Kate Bush, Björk og Jenny Hval.
Tekstene er personlige og gode, og hun bruker mange sider ved sin stemme. Åpningslåta Pit består f.eks. bare av mange lydpålegg av hennes stemme. Porcelain har kirkeorgel og sakrale stemninger, innspilt i Sinsen kirke. Den fengende fjorårssinglen Money (med et gåsehudframkallende refreng) etterfølges av to dystre låter i eksperimentell Kate Bush-stil à la The Dreaming.
Andre halvdel av albumet er den beste. Happen har et medrivende synthriff. Break er en tradisjonell og vakker popballade. Pink+Silver har et mektig refreng.
Worries er en svært sensuelt sunget ballade med strykere, mandolin, zither og dobro. Til slutt kommer den nydelige balladen Father, der MIMMI synger operatisk, kun akkompagnert av piano.
MIMMI leverer god kunstpop på Semper Eadem. I presseskrivet kaller hun det "renessansepop", inspirert av dronning Elisabeth I, som hadde "semper eadem" som motto. Tekstene er visst en tolkning av det komplekse mennesket.
Musikerne er framifrå og teller kjente navn som Torgeir Waldemar, Anders Møller og produsent Vegard Kleftås Sleipnes. Albumet henger ikke helt sammen, men har et flertall av sterke enkeltlåter. Og MIMMI synger glimrende på hele plata!
Tekstene er personlige og gode, og hun bruker mange sider ved sin stemme. Åpningslåta Pit består f.eks. bare av mange lydpålegg av hennes stemme. Porcelain har kirkeorgel og sakrale stemninger, innspilt i Sinsen kirke. Den fengende fjorårssinglen Money (med et gåsehudframkallende refreng) etterfølges av to dystre låter i eksperimentell Kate Bush-stil à la The Dreaming.
Andre halvdel av albumet er den beste. Happen har et medrivende synthriff. Break er en tradisjonell og vakker popballade. Pink+Silver har et mektig refreng.
Worries er en svært sensuelt sunget ballade med strykere, mandolin, zither og dobro. Til slutt kommer den nydelige balladen Father, der MIMMI synger operatisk, kun akkompagnert av piano.
MIMMI leverer god kunstpop på Semper Eadem. I presseskrivet kaller hun det "renessansepop", inspirert av dronning Elisabeth I, som hadde "semper eadem" som motto. Tekstene er visst en tolkning av det komplekse mennesket.
Musikerne er framifrå og teller kjente navn som Torgeir Waldemar, Anders Møller og produsent Vegard Kleftås Sleipnes. Albumet henger ikke helt sammen, men har et flertall av sterke enkeltlåter. Og MIMMI synger glimrende på hele plata!
FLERE ANMELDELSER
The Black Keys - Ohio Players
Skivebom med skiveutglidning. To til tre gode låter av totalt fjorten er ironisk imponerende til å være Dan Auerbach og Patrick Carney. Kanskje er det Beck sin skyld. >>
Vampire Weekend - Only God Was Above Us
Brooklyn-bandet er tilbake med et sterkt, dog noe desillusjonert, album >>
The Good The Bad The Zugly - Decade of Regression
De nye prinsene av rodeoen. Femten år i bransjen markeres med en blanding av gamle og nye ideer. Lavterskel og høyt taknivå. >>
Chelsea Wolfe - She Reaches Out To She Reaches Out To She
Chelsea Wolfe sitt syvende studioalbum er hennes sterkeste utgivelse på flere år. >>
Metteson - Look To A Star
Etterlengtet og solid debut etterlater oss tilstrekkelig forsynt heller enn sulten på mer. >>
Bokassa - All Out Of Dreams
Bomber og granater, kuler og krutt. Bokassa leverer blitzkrieg rock full av høyspenning. >>