Mimmi Tamba (28) fra Tromsø singledebuterte i 2013, da hun også var med i Stjernekamp. Året etter kom det noe lavmælte debutalbumet Storm. Hun bruker også artistnavnet MIMMI på oppfølgeren Semper Eadem, som er latin for "alltid den samme". Men musikken er ikke den samme som for seks år siden. Dette er tøffere produsert, med teatralske og dramatiske poplåter som slekter på Kate Bush, Björk og Jenny Hval.

Tekstene er personlige og gode, og hun bruker mange sider ved sin stemme. Åpningslåta Pit består f.eks. bare av mange lydpålegg av hennes stemme. Porcelain har kirkeorgel og sakrale stemninger, innspilt i Sinsen kirke. Den fengende fjorårssinglen Money (med et gåsehudframkallende refreng) etterfølges av to dystre låter i eksperimentell Kate Bush-stil à la The Dreaming.

Andre halvdel av albumet er den beste. Happen har et medrivende synthriff. Break er en tradisjonell og vakker popballade. Pink+Silver har et mektig refreng.



Worries er en svært sensuelt sunget ballade med strykere, mandolin, zither og dobro. Til slutt kommer den nydelige balladen Father, der MIMMI synger operatisk, kun akkompagnert av piano.

MIMMI leverer god kunstpop på Semper Eadem. I presseskrivet kaller hun det "renessansepop", inspirert av dronning Elisabeth I, som hadde "semper eadem" som motto. Tekstene er visst en tolkning av det komplekse mennesket.

Musikerne er framifrå og teller kjente navn som Torgeir Waldemar, Anders Møller og produsent Vegard Kleftås Sleipnes. Albumet henger ikke helt sammen, men har et flertall av sterke enkeltlåter. Og MIMMI synger glimrende på hele plata!