The Unraveling er Drive-By Truckers 12 studioalbum og kommer over tre år etter forrige album, American Band. Dette er det lengste oppholdet mellom noe studioalbum fra Drive-By Truckers og kommer til dels av skrivesperre hos både Patterson Hood og Mike Cooley. Ved første lytt så kan The Unraveling bare virke som en forlengelse av American Band, men ved nøyere lytting til spesielt tekstene så begynner forskjellene å vise seg. Dette er Drive-By Truckers ’State of the Union’. Musikalsk er vi i kjent terreng, og det er gledelig. Drive-By Truckers har sakte men sikkert opparbeidet seg en posisjon som et av de viktigste amerikanske rockebandene i vår tid, kanskje til og med det viktigste.

Dette er et protestalbum, ingen tvil om det, men det er et personlig protestalbum. Der for eksempel Neil Young fort går seg bort med å rope høyt og bastant er Patterson Hood og Mike Cooley enormt gode historiefortellere. De skaper historier og karakterer man kjenner seg igjen i og føler med, derfor blir det så mye mer effektfullt og mindre klamt. Patterson Hood har tidligere sagt at Drive-By Truckers alltid har vært politiske, men at politikk er personlig og derfor føles ofte DBT albumene mer personlige enn politiske.

Are we so divided
That we can’t at least agree
This ain’t the country that our grandad’s fought for us to be?
Babies in cages

Om noen lurer på hva de protesterer mot, så kan låttitler som Armageddon’s in Town Again og Babies in Cages kanskje gi et hint. Der låtene på American Band var skrevet før Donald Trump flyttet inn i Det hvite hus, så er disse skrevet under de første årene av hans presidentperiode med alt det implementerer. Man kan synes hva man vil om akkurat det, men man skal være temmelig kald for å ikke bli grepet av historiene Hood og Cooley forteller på dette albumet.

Spesielt albumets midtparti er veldig sterkt med fantastiske låter på rad og rekke. Thoughts and Prayers, kanskje en av de aller beste låtene vi har fått fra bandet noensinne, 21st Century USA, Heroin Again, Babies in Cages og Grievance Merchants. Sistnevnte med den beste vokalprestasjonen Mike Cooley har levert til dags dato.

Alt i alt et meget sterkt album fra et band som har så høyt kvalitetsnivå over så lang tid at det er vanskelig å finne noen å sammenligne med lengre.