John Olav Nilsen har vært aktiv som artist siden 2007. Han ga ut debutalbumet For sant til å være godt sammen med Gjengen i 2009, et album de fikk Spellemannprisen for. Han og bandet etablerte begrepet «gatepop» om musikken, og ga ut tre album. Så var det små utskiftninger i besetningen før bandet gjenoppstod som Nordsjøen. Det store i det små er det andre studioalbumet til John Olav Nilsen & Nordsjøen.

Først litt om lydbildet: Albumet er storslagent og glimrende produsert av ringreven Yngve L. Sætre (Anne Grete Preus og DumDum Boys bl.a.) i samarbeid med bandet. Lydbildet får en litt tilårskommen anmelder til å tenke på 80-tallslyden med luftige synther, gitarpartier med mye klang, pompøs trommelyd med ekko og generelt svære arrangement. Tenk deg en dose Ultravox, en dæsj Simple Minds pluss noen spiseskjeer med gitarlyden til The Cure og New Order (sjekk f.eks. ut I en sovemaskin).

Så til det viktigste: Hvordan står låtene seg, er de sterke nok til å tåle den store produksjonen? Det er ganske enkelt å svare ja på det. Jeg syns imidlertid albumet er sterkest etter de tre første låtene. Ikke at starten er direkte dårlig, det er mer at låtene utover albumet er så sterke. Kroneksempelet på det er Et monster i mønsteret. Blir ikke denne låten en festival- og konsertfavoritt, skjønner jeg ingen verdens ting. Det allsangvennlige refrenget tipper jeg vil bli sunget på konserter og festivaler landet over: «Lille venn/eg kommer til å forlate deg/men lille venn/eg kommer alltid tilbake igjen.»

Ellers er det flere sterke låter på Det store i det små. Glemt av gud er en av dem. «Den store stygge verden/har noe vakkert i vente», synger John Olav Nilsen, og det har han helt rett i. Albumet avsluttes med den lange, episke låten Å gi opp sin ungdom. Både tittel og tekst kan tyde på at John Olav Nilsen føler at han begynner å bli voksen. Ingen muligheter for å lære noe om livet kan avvises: «En engel ved din side gir meg stalltips om livet».

Det er relativt lett å forstå at det er noen som synes John Olav Nilsen blir for pompøs både i tekst og musikk. At han er en håpløs romantiker uten fotfeste, at han skriver for svevende tekster og at han generelt sett ikke gjør de «riktige» tingene. Samtidig er det utrolig forfriskende å høre en artist som bare gir blaffen i sånt og lager «the big music» slik John Olav Nilsen & Nordsjøen gjør på sin nye plate. Musikken er storslagen litt på samme måte som musikken til Håkan Hellström, og det funker aldeles fabelaktig. Vi trenger artister som passer i større sammenhenger, ikke alle kan være intime klubbartister. Albumtittelen avspeiler dette ganske så godt. Det er virkelig det store i det små John Olav Nilsen & Nordsjøen har greid å formidle gjennom albumet Det store i det små.

Facebook-siden til bandet