picture

Jonas Alaska har opplevd enorm suksess siden fjorårets Øya-konsert, og etter mengden folk som samlet seg foran Enga-scenen torsdag ettermiddag å dømme har han opparbeidet seg et stort og variert publikum i løpet av året som har gått. Som vanlig iført pork pie-hatt og lisseslips inntok han festivalens største scene med tvers igjennom trivelige poplåter stort sett hentet fra det kritikerroste selvtitulerte debutalbumet.

Med seg på scenen hadde han ringrever som Thom Hell på gitar, Martin Horntveth på trommer, Even Ormestad på bass og David Wallumrød på tangenter. I tillegg mottok han utmerket korhjelp av også Øya-aktuelle Mikhael Paskalev og Billie Van, samt storebror og Pow Pow-medlem Thomas Aslaksen.

Øya-publikummet sang med på October og en frisk utgave av In the Backseat, og låter som Aberdeen og Morning Light fremsto hakket mer spennende slik vi fikk dem levert fra det rutinerte bandet enn på plate. Jonas Alaska var vittig og sjarmerende, med små anekdoter av typen “dette er den mest harry låten jeg har skrevet. Spilte den på Notodden, de elsket den” om den litt klisjéaktige protestvisen You’ll Never Sit Next to Me. Selv beskrev han den som en “vågal blues om skitne skattesnyltere”, og gjorde det lett å like den vel så godt som de bedre låtene fra platen.

Avslutningsvis fikk vi høre en fin og rørende ballade kalt If Only as a Ghost, med trist tekst som ikke så ut til å legge noen demper på stemningen blant det takknemlige Øya-publikummet. Jonas Alaska gjengjeldte applausen med et høflig bukk og et slengkyss, før han forlot scenen etter en virkelig trivelig Enga-konsert.



Foto: Julie Loen

Jonas Alaska på nett