Øya 2012: Refused
Refused are fucking back!
Etter å ha gitt ut deres epokegjørende magnum opus The Shape of Punk to Come: A Chimerical Bombination in 12 Bursts i 1998 imploderte Refused i kreativ utladning og uoverensstemmelser innad i bandet. Gjennom en siste pressemelding titulert “Refused are fucking dead” annonserte de at de aldri noensinne ville spille sammen igjen, men etter at legenden om bandet har vokst til enorme proporsjoner har bandet brutt sitt selvpålagte forbud mot offentlige opptredener med en etterlengtet gjenforeningsturné. I kveld har de også endelig funnet veien til Middelalderparken og årets Øyafestival.
Noe dårlig lyd på åpningslåten Worms of the Senses / Faculties of the Skull til tross, Refused fremsto som en energibombe fra start til slutt. En konsert som lente seg tungt på de med årene udødeliggjorte låtene fra The Shape of Things to Come, riktignok stort sett i mindre eksperimentelle og mer reinspikka punk-utgaver, var akkurat det som skulle til for at publikummet ristet av seg døsigheten den solfylte dagen hadde bydd på til da. En herlig moshpit, der både vokalist Dennis Lyxzén og flere tilskuere valgte å trosse “crowd surfing”-forbudet som ellers råder på Øyafestivalen, tok til og førte med seg en fantastisk feststemning festival-Norge virkelig har godt av.
Lyxzén bød i det hele tatt på utmerket underholdning, der han med smittende energi markerte scenen med en strutter selv en ung Mick Jagger ville misunt ham. Med spenstige hopp, spark og poseringer Howlin’ Pelle Almquist kan mistenkes for å ha lært et og annet av, loste han publikum gjennom energibomber som The Deadly Rhythm, Summerholidays vs. Punkroutine og tittelsporet fra deres siste album, samt Coup d’Etat og Rather Be Dead fra andreplaten Songs to Fan the Flame of Discontent fra 1996. Sistnevnte var fra Øya-scenen tilegnet feministkollektivet Pussy Riot, etter at Lyxzén omtalte Refused på nittitallet som “arga, riktigt jävla anarkister” som trodde musikk kunne få “marken att rämna” og forandre verden, før han la til at de fortsatt har troen på musikkens gjennomslagskraft.
Det kan ikke forventes at bandet som utga en sjangersjonglerende revitalisering av hardcoresjangeren for fjorten år siden skal være like aktuelle i dag, og det er de også fullt klar over selv. Fra scenekanten underholdt Lyxzén også med sjarmerende stage banter som illustrerer nettopp dét, da han proklamerte at han hadde tenkt å si noe smart, men lot være fordi “mina byxor är alldeles förr tighta”. De ulastelig antrukkede svenskene klarte likevel å inkorporere deres universelle appell, og oppfordret til å “alldrig ha tråkigt”. Øya-publikummet som storkoste seg i et festivalområde badet i sol, enten med intens moshing foran scenen eller anerkjennende nikk bak i rekkene, så ut til å sette pris på både artige anekdoter, små appeller og bandets umiskjennelig kompromissløse aggressivitet.
Da Refused avsluttet med den ikoniske singelen New Noise og den rifftunge post-hardcorehymnen Tannhäuser / Derivè og forlot scenen etter et høflig kollektivt bukk, lå knuste plasthalvliterkopper og solbrilleglass strødd utover et Sjøsiden-område befolket av euforiske festivalgjengere. Om du var en av de heldige få som fikk et gjensyn med et sjangerdefinerende hardcoreband, en som har oppdaget dem etterhvert som legenden har vokst, eller først stiftet kjennskap med i kveld spiller liten rolle – var du tilstede på Refused-konserten under årets Øya-festival fikk du med deg noe virkelig stort.
Foto: Ida Skogvold/Erik Moholdt/Markus Thorsen
Refused på nett
FLERE KONSERTER
Aurora på Sentrum Scene
Sitt egne absurde, herlige og magiske selv på sitt absolutt beste
The Soundtrack of Our Lives på Rockefeller
Sprechen Sie Rock?
The Gaslight Anthem på Sentrum Scene
The Gaslight Anthem vartet opp med skikkelig New Jersey-rock på sin første Oslokonsert etter pausen >>
Brad Paisley i Oslo Spektrum
Countryhelten Brad Paisley spilte for et utsolgt - men ikke helt overbevist - Oslo Spektrum i går kveld >>
Emilie Nicolas på Operaen
Singer-songwriter Emilie Nicolas wooed the crowd at the first of two sold out concerts on Sunday at Operaen >>