picture

For bare få år siden var Johanna og Klara Söderberg to talentfulle tenåringer som etter å ha blitt oppdaget gjennom en Fleet Foxes-cover på YouTube turnerte med et småpinlig usikkert og klønete, om enn sjarmerende, liveshow. I 2012 er sjarmen intakt, men utover det er det lite som minner om de uerfarne ungjentene fra noen år tilbake idet de inntar scenen under årets Øya-festival.

Det svenske søskenparet har gjennom både Skavlan-opptreden og ekstensiv radiospilling opparbeidet seg en stor fanskare også her til lands med sitt nyeste album, The Lion’s Roar, noe den forventningsfulle og store folkemengden på plenen foran Enga-scenen vitner om. Og duoen skuffer dem ikke. Allerede fra åpningsnummeret This Old Routine er det åpenbart First Aid Kit har blitt voksne, og scenevante nok til å takle et stort publikum med sin sødmefylte country-inspirerte folkpop.

picture

De følger opp med Blue, også den en fin, oppstemt poplåt som gjør seg godt i sommersolen på festival. Deretter kommer Hard Believer fra duoens første fullstendige album, The Big Black and the Blue. Her skrus tempoet ned, med Klaras gitar og søstrenes klokkeklare vokalharmonier i fokus. Det fortsetter i et bedagelig tempo når Johanna tar frem autoharpen og lar Klara stå for vokalen på New Year’s Eve, det roligste sporet fra deres nyeste album. Oppskriften som funket så fint på deres første utgivelse, Drunken Trees EP fra 2008, og den nevnte første fullengderen, gjør dem en bjørnetjeneste live foran et stort festivalpublikum – i denne settingen er de rolige partiene noe kjedelige. Heldigvis er det få slike øyeblikk, for First Aid Kit er åpenbart ute etter å underholde denne lørdagskvelden.

pictureFor anledningen ledsages de på trommer av Mattias Bergqvist, som også spiller i [ingenting] og var med på innspillingen av The Lion’s Roar. Han tilfører et element av energi som passer fint til å holde på oppmerksomheten til de fremmøtte foran scenen. Klara og Johanna lyser av smittende spilleglede, og ser ut til å kose seg på scenen med henholdsvis gitar og piano, og overraskende mye headbanging til countryfolk-musikere å være. Øya-publikummet mottar dem med ytterligere koring og applaus, spesielt da de klinker til med et realt publikumsfrieri og skifter ut teksten på den såre balladen Ghost Town til “the dream of Paris in the morning or an Oslo window view”.

Söderberg-søstrene passer på å hedre sine forbilder; de takker Karin Dreijer Andersson, som sammen med duopartner Olof Dreijer i The Knife eier plateselskapet Rabid Records som utgir First Aid Kit-albumene. Dreijer Andersson, alias Fever Ray, står for den mørke elektropophiten When I Grow Up som fikk et overraskende kledelig visepoppreg i First Aid Kit-coveren de fremførte på Øya. Selvsagt spilte de også hitsingelen Emmylou, etter å ha ramset opp inspirasjonskildene det henvises til i refrenget – Emmylou Harris, June Carter, Gram Parsons og Johnny Cash. Meningene er delte om hvorvidt hyllesten er fin eller bare flau, men en skal være passe surmaget for ikke å trives til tonene av den melodiøse countrypoplåten slik den fremstår fra Enga-scenen. First Aid Kit byr på en velspilt, tvers igjennom trivelig utgave komplett med en utsøkt falsettekvivalent plettfritt levert av Klara Söderberg.

picture

En utmerket uptempo-kavalkade mot slutten av konserten innledes av en outro i reinspikka rocketradisjon, komplett med cymbalhamring og headbanging på I Met Up With the King fra den forrige platen, før Johanna spankulerer rundt på scenen og oppfordrer til taktklapping på tittelsporet fra The Lion’s Roar. Det er ingen tvil om at søstrene er langt mer avslappet og erfarne nå, og scenevante nok i massevis til å takle det store publikummet som møtte opp for å se de unge svenskefavorittene under årets Øyafestival. Selv om enkelte kanskje savner den nydelige coveren av Tiger Mountain Peasant Song, som for mange trumfer Fleet Foxes’ originalversjon og tross alt gjorde dem kjente i utgangspunktet, er det ingen tegn til sure miner idet First Aid Kit avslutter med en frisk variant av King of the World etter en tvers igjennom trivelig konsert på Øyafestivalens største scene.




Foto: Amund Østbye

First Aid Kit på nett