Den islandske musikk og bransjefestivalen Iceland Airwaves er i full gang, og Musikknyheter er til stede i Reykjavík for å dekke begivenhetene. I sterk kuling fra nord og med nordlyset blafrende over himmelen spilles det denne uken konserter i alle kriker og kroker av den islandske hovedstaden, i alt fra den store operaen Harpa, den til minste kaffebar.

Torsdag rakk Musikknyheters utsendte seg innom tre av de titalls konsertene, med de islandske bandene Samaris, Mugison og Of Monsters and Men. Mens de to siste kan være til dels kjente navn for nordmenn etter by:Larm og Parkteatret-konserter, er Samaris et mer ukjent navn for norske ører.

picture

Det unge bandet består av Áslaug Rún Magnúsdóttir (klarinett), Jófriður Ákadóttir (sang), og Þórður Kári Steinþórsson (elektronika). Etter at de ble dannet i 2011 vant de kun måneder senere Music Experiments (den islandske versjonen av Battle Of The Bands). Og under konserten deres torsdag kveld i Reykjavík Art Museum var dette lett å forstå, bandet har en spennende blandingsmusikk, med en salig miks av triphop, elektronika og eterisk sang på toppen. Om bandet ikke har årevis med erfaring tok de igjen dette med ren sjarm, og der Áslaug Rún Magnúsdóttir og Þórður Kári Steinþórsson til dels sto stille på scenen var Jófriður Ákadóttir motvekten med dans og bevegelser perfekte til musikken. Sært, på en positiv måte. Det hele kunne av og til bli noe monotont og noen låter litt for like, men du verden for et potensiale trioen besitter!




picture

Kveldens andre konsert var av et noe annet kaliber, både erfaringsmessig og sjangermessig, nemlig lokomotivet Mugison som spilte i en av operaens aulaer. For mange ble Mugison en av by:Larm 2012s beste konsertopplevelser, og denne kvelden i Reykjavík var intet unntak. Bandet gikk fra egentlig ikke å være headliner til å bli det på bare noen timer, takket være orkanen Sandy som effektivt hindret amerikanske Swans å komme seg til Island. Men dette taklet Mugison utmerket, og et kvarter før konserten var ment å starte, kom bandet ut på scenen og begynte å spille – uten at hverken publikum eller lysmann hadde fått med seg hva som skjedde. Men da folk fikk summet seg og lyset ble senket og bandet VIRKELIG kunne trå til fikk vi oppleve en konsert som ga oss mer bakoversveis enn den stive kulingen utenfor noensinne fikk til. Her var det jazzrock med sterke linker til tonneviss av andre musikkstiler, ømme ballader og full allsang fra et publikum godt kjent med både bandets islandske og engelske tekster. Når man ikke trodde den volsomt allsidige stemmen til vokalist Örn Elías Guðmundsson hadde noen fler vokalarter på lager – og man sto og svaiet midt i et øredøvende jazzrockriff, dro han like godt til med en death-vokal som kan konkurrere med den mest erfarne metallvokalist. Imponerende er en underdrivelse. Etter en time var det et publikum som var store i øynene og måpende av beundring som toget ut av salen for å prøve å rekke Of Monsters And Men før Harpa stengte for natten.




picture

Of Monsters and Men spilte en strålende konsert på Parkteatret for bare en måneds tid siden, og gledet seg allerde da stort til å komme hjem til Island for en stakket stund og å spille på Iceland Airwaves. Nå var kvelden kommet, og bandet headlinet Harpas “Silfurberg”- aula. Konserten som var så stappfull at publikum ble bortvist ved døren pga sikkerhetshensyn, var nok akkurat den triumfreturen de hadde håpet på. Det var jubel og allsang fra både islendere og tilreisende, de aller fleste som hadde tatt turen kunne tekstene på både kjente og mindre kjente låter, og stemningen var høy gjennom hele konserten.