Som eneste kvinnelige artist under årets Parkenfestivalen, hvis du ser bort i fra keyboardisten i Cold Mailman og kordamene til Magnus Eliassen, åpnet den tidligere R&B-dronningen Kelis festivalhelgen i Bodø. Antageligvis var hun i ferd med å avlyse hele turen til nord, men festivalledelsen fikk presset henne inn som åpningsnummer i siste liten, skal vi tolke den plutselige programendringen. Og selv om opptredene hennes ble slaktet da hun besøkte Tønsberg og Slottsfjellfestivalen tidligere i sommer, skal jeg være ærlig og si at hun gjorde et ærlig halvhjerta forsøk, hvis det gir mening å si. For selv om hun sang som ei kråke, så ut som et juletre og droppa et par store hits, så var det gledelig å se at hun smilte fra øre til øre, strålte i solskinnet og koste seg på scenen. Men til en halv million kroner? Det er en god slant med penger arrangøren kunne forvaltet annerledes spør du meg.
Sammen med to dj-er og en trommeslager leverte de det som så ut som et ferdigredigert og nøye planlagt show uten spontane inngrep eller publikumsfrierier, på en konsert som til slutt tikket inn på 39 minutter blank. Antageligvis ville hun også med denne konserten legge av seg ”sur megge-stempelet”, ved å ikke spille megahitene ”Caught Out There” fra 1999, bedre kjent under strofen ”I Hate You So Much Right Now”, og ”Bossy” fra 2006. I stedet var det en god oppvisning i club- og dance-musikk, ikke overraskende som en følge av hennes siste album Flesh Tone og singelen ”Acapella” som kom ut tidligere i år.
Hadde jeg fått Kelis og det hun leverte i Rensåsparken denne tidlige fredagskvelden på nattklubben G jeg besøkte senere den kvelden, så mener jeg det, jeg hadde gått bananas. Kelis er fortsatt en grepa dame med hofte- og pupperisting, bare hun får orden på de sure tonene og divanykkene. For club-stilen, den kler henne.
Foto: Steinar Breivik/Musikknyheter.no
Kelis på Myspace
FLERE KONSERTER
Aurora på Sentrum Scene
Sitt egne absurde, herlige og magiske selv på sitt absolutt beste
The Soundtrack of Our Lives på Rockefeller
Sprechen Sie Rock?
The Gaslight Anthem på Sentrum Scene
The Gaslight Anthem vartet opp med skikkelig New Jersey-rock på sin første Oslokonsert etter pausen >>
Brad Paisley i Oslo Spektrum
Countryhelten Brad Paisley spilte for et utsolgt - men ikke helt overbevist - Oslo Spektrum i går kveld >>
Emilie Nicolas på Operaen
Singer-songwriter Emilie Nicolas wooed the crowd at the first of two sold out concerts on Sunday at Operaen >>