Alle våte og kalde sjeler som søkte ly på John Dee denne regntunge kvelden, fikk varmet seg godt da den japanske singer-songwriteren Shugo Tokumaru og bandet hans serverte sin muntre, skranglete og barnlig-nostalgiske indiepop.
Med seg hele veien fra soloppgangens land hadde Shugo med seg et lite band bestående av trommisen Yoshinari og altmuligkvinnen Yumiko (også kjent under soloartistnavnet Meso). Til tross for at all synging denne kvelden utelukkende foregikk på japansk, merket man ingen kommunikasjonsproblemer - publikummet på den intime konserten var i japanernes makt hele veien. Etter de første par sangene på sitt morsmål, brettet Shugo frem et lite ark med ord på et språk som for ham var nærmest utenomjordisk. "God kveld. Jeg heter Shugo Tokumaru. Jeg kommer fra Tokyo, Japan", kunne han, litt smånervøst, fortelle oss fra toppen av sin høye barstol - på overraskende klokkeklar norsk. Publikum jublet. Når han ikke skulle praktisere nye og eksotiske språk, derimot, viste han null tegn til nervøsitet. En barføtt og lettbeint Shugo raste selvsikkert gjennom sine høytempo-komposisjoner, og hoppet perfekt fra visesang-hygge til høylydte gitarsoloer fra det ene sekundet til det andre.
Shugo Tokumaru er nok best kjent for å være en multinstrumentalist: Han eier over 100 instrumenter, og nøler aldri med å bruke så mange av dem som overhodet mulig på hvert av sine album, hvor han spiller alle selv, og også gjør all miksing på egenhånd. Men på gårsdagens Oslo-konsert demonstrerte han først og fremst bare hvilken formidabel gitarist han er: Det ekstremt hurtige fingerspillet som preger utgivelsene hans imponerte på et helt annet plan når man fikk se det foran seg i levende live. Hardtbarket japansk presisjon og perfeksjonisme på sitt beste.
Mangfoldet av sære lyder og instrumenter var det denne kvelden makkeren Yumiko som sto for. Hun hadde bokstavelig talt med seg en hel lekekasse med instrumenter, og gikk i løpet av kvelden gjennom over ti av dem. Shugo brukte kun ett annet instrument ved siden av gitaren: Midtveis i konserten gikk han over til ukulele i et tosangsparti, som også var en av konsertens absolutte høydepunkter. Etter et intimt solonummer mutters alene på scenen med sin ukulele, fremførte hele bandet en leken og humørspredende ukulele-versjon av Video Killed the Radio Star, til publikums store entusiasme. Etter dette obligatoriske coveret (som også ble spilt på forrige Norgeskonsert) fortsatte publikumsfrieriet med 'hiten' Parachute fra kritikerfavoritten Exit (2007).
Noen av sangene tapte seg desverre en smule i liveform, ettersom det mylderet av forskjellige lyder og instrumenter lagt oppå hverandre som Shugo spekker albumversjonene med simpelthen ikke var mulig å gjenskape med et tremannsorkester - samme hvor mange instrumenter Yumiko pløyet seg gjennom per låt. Med kun en knapp times total spilletid inkludert encore virket konserten også litt i kortste laget. Men dette var virkelig ingen store problemer, og det hersket liten tvil om at publikum var storfornøyd med japanernes innsats - det er i hvert fall undertegnede!
Foto: Hildur Guðrún Ágústsdóttir / Musikknyheter.no
Shugo Tokumaru på Myspace
FLERE KONSERTER
Aurora på Sentrum Scene
Sitt egne absurde, herlige og magiske selv på sitt absolutt beste
The Soundtrack of Our Lives på Rockefeller
Sprechen Sie Rock?
The Gaslight Anthem på Sentrum Scene
The Gaslight Anthem vartet opp med skikkelig New Jersey-rock på sin første Oslokonsert etter pausen >>
Brad Paisley i Oslo Spektrum
Countryhelten Brad Paisley spilte for et utsolgt - men ikke helt overbevist - Oslo Spektrum i går kveld >>
Emilie Nicolas på Operaen
Singer-songwriter Emilie Nicolas wooed the crowd at the first of two sold out concerts on Sunday at Operaen >>