2007 var året da glowsticks og neonfargede t-skjorter plutselig ble allemannseie igjen, og en hel bølge med hippe og energiske artister med musikk i krysningspunktet mellom rock og rave hadde sine store gjennombrudd. To av de viktigste av disse var franske Justice og tyske Digitalism, to duoer som begge så ut til å ha ambisjoner om å bli de neste Daft Punk. Men samtidig som hypen rundt "new rave" etterhvert la seg forsvant også disse to artistnavnene fra offentligheten. Fullstendig.

Nå, hele fire år senere, er det tydeligvis meningen at vi skal begynne å danse til rocka electronica-riff oppå dunkende bass igjen, for både Digitalism og Justice har i løpet av de siste månedene sluppet sine etterlengtede andrealbum. Mens sjangerens tidligere store yndlinger Justice har lidd av lunkne plateanmeldelser som klager over hvor dårlig de lever opp til forventningene etter førstealbumet, har Digitalism faktisk høstet ros for å overgå debuten med nye I Love You, Dude. Tyskerne ser altså ut til å ha potensiale til å bli de nye kongene innen sin sjanger, og høstens verdensturné er deres sjanse til å markere sin posisjon. På deres besøk i Norge skulle egentlig det storslåtte maktbeviset skje på Rockefeller, men kort tid før konserten ble den overraskende nok flyttet til langt mindre John Dee isteden. Det er underlig at de ikke var i stand til å fylle et større lokale, men det at Oslo hadde fått booket disse drevne partyfiksere til en søndag kveld kan nok være den enkle forklaringen.



Uansett: for Digitalism, og for de heldige publikummerne som fikk med seg konserten, viste dette seg å være det beste som kunne ha skjedd. De to gutta er vant med å spille opp til dans i gigantiske arenaer, men på John Dee fikk de mulighet til å gå tilbake til sine tidligere dager og isteden fylle en intim og mørk liten klubb med en sammsveiset, tett dansende gjeng. Det euforiske publikummet sang begeistret med på hver eneste sang fra Digitalisms to skiver, og jublet til hver nye låt etter bare de første få sekundene med trommer eller synth, så mye tydet på at det var den harde kjerne av norske Digitalism-fans som hadde orket å møte opp til fest denne søndagskvelden. Men det er også mulig at begeistringen rett og slett bare var takket være Digitalisms energiske tilstedeværelse på scenen, det intense lys- og videoshowet, vokalist Jens Mölles overbevisende publikumstekke, og kveldens velkomponerte setliste.



Gutta startet med to rocka låter, I Want I Want fra debutalbumet Idealistic og Julian Casablancas-samarbeidet Forrest Gump fra I Love You Dude, før det hele gikk i retning techno og klubb med numrene Antibiotics (I Love You Dude) og Idealistic (Idealism). Det er ikke hver dag noen tar med seg lyden og hele den visuelle opplevelsen fra de store klubbscene der ute i verden og slipper det hele løs på lille John Dee, og resultatet ble en real hverdagsflukt og en feststemning uten like. Deretter ble det høye energinivået bare brutt én gang: da man trodde gutta skulle spille sin aller første store hit, den The Cure-samplende Digitalism In Cairo, viste det seg å isteden bli et slags liveband-cover av Cure-originalen Fire in Cairo. Det musikalske resultatet var, selv med tilførelsen av en tredje musiker på scenen som tok seg av live-trommer, ikke videre imponerende. Digitalism egner seg betydelig bedre som Cure-remixere enn som Cure-coverband, men et artig påfunn var det uansett – og sørget for mange smil hos publikum.

Når encoren i tillegg ga oss en av guttas aller beste instrumentale verk, låta med den passende tittelen Encore, etterfulgt av deres aller beste vokaldominerte spor, hiten Pogo, gjensto det bare å juble “Dankeschön” til våre tyske venner, og gå hjem med følelsen av å være privelegiert fordi fikk oppleve dette showet.

 


Foto: Hildur Guðrún Ágústsdóttir

Digitalism på Myspace