Vi fikk vokalisten i Pelbo, Ine Hoem, til å intervjue venn og label-kollega Therese Aune for oss:

Fredag slapp Therese Aune sitt debutalbum Billowing Shadows, Flickering Light. Jeg tok en prat med min venninne og kollega om debutplate, sanger og fine ord. Therese foreslår og møtes på Krogh i Operapassasjen. Dette er typisk Therese tenker jeg. Hun er gira på å sjekke å ut nye ting, oppleve nye stemninger og steder, fine steder. Hun kommenterer at jeg ser proff ut, jeg blir glad og sier: ”Det er brillene”. Min debut som journalist begynner litt dårlig.. Therese må betale for lunsjen, fordi jeg har glemt mitt eget VISA-kort og Mastercardet er visstnok på sin ytterste grense... jaja. Jeg prøver å glemme den litt pinlige starten og forbereder meg på proffmaska igjen.

Bak en litt lang lugg forteller hun om hvordan debutplata Billowing Shadows, Flickering Light endelig er klar for å vises verden.
Følelsen er god. Det er spennende og nervepirrende og morsomt på samme tid. Jeg håper selvfølgelig at mottagelsen er bra, så tror jeg jeg har laget en plate folk ikke kan stille seg likegyldig til. At det er en plate folk vil mene noe om.! Ikke bakgrunnsmusikk.
Så heller en toer enn en treer? ja.. eller, heller en femmer enn noe annet.
For meg er det viktig å tenke helhet. Idet man gir ut noe fysisk gir man ut en pakke, cover og teksturen på pappen er likestilt med lyden.
Ja, for du har selvfølgelig en bestemt tekstur på vinylen? Ja, svares det kontant under luggen. Grov papp.
Jeg har jo alltid tenkt på deg som en klipp og lim jente, gjøre alt sjæl, men du har ikke laget dette coveret? Coveret er laget av kunstneren Maja Nilsen. Vi har samarbeidet litt før, og vi diskuterte litt fram og tilbake på idéer vi liker.
Jeg tenker at det ser ut som en slags åpning til noe. Eller en flyvende blåbærpai. Hehe, ja, det er rom for tolkninger. Jeg tenker at det er en glugge i båt hvor man kan titte ut på verdensrommet.
I den grad ting virker tilfeldig tenker jeg at det er lite som er tilfeldig med Therese. Her er ting gjennomtenkt.

Photobucket

Therese Aune ble i 2008 plukket ut til By:Larm, noe som allerede da ga en kickstart på musikertilværelsen. Men har forholdet til det å drive med musikk endret seg siden da?
Jeg har i alle fall funnet ut at det å jobbe med musikk handler om mye mer enn selve musikken. Man må jo være organisator, kontorarbeider og en institusjon i seg selv. En del av låtene har vært med hele veien. En del fått ny tekst. Det passet ikke helt med en 15-årings tanker på dette albumet.
Ja, du nevner tekst. Jeg opplever at tekstene handler om noen som er litt flyktig, kanskje litt hemmelig. Og at det er en del ensomhet i tekstene dine. Hva er ditt forhold til det hemmelige og det ensomme? Mange av tekstene mine handler om en fremmedfølelse, hvordan verden fungerer rundt deg og det å føle seg fremmed i det. Dette er jo temaer jeg tror mange tenker på. Det omhandler kanskje en del emner som er litt tabu. Man snakker ikke så ofte om ensomhet, eller om vanskelige ting generelt.
Jeg merker at det stopper her. Jeg får ikke noe saftig utlevering i form av medieshow eller ”den vanskelige tida”. Hva tekstene til Therese handler om må jeg nesten finne ut selv. For Therese er litt hemmelig.

Men, ord minst like viktig som selve tema. Skygger, Spøkelser. Vind. Trær. Fugler. Hva er ditt favorittord?
Ja, det er mange fine ord. Men et av ordene i tittelen på plata er nok min favoritt. Billowing. Idéen om at noe er bølgende, det gir jo litt assosiasjoner. Jeg tenker metaforisk når jeg skriver, prøver å lage en egen verden, en egen stemning.
Og denne naturen. Er du et friluftsmenneske? Therese ler under luggen. Jeg vet ikke om jeg er det, men jeg vil gjerne være det. Det er lenge siden jeg har vært på skogstur, merker at jeg savner det. Det er nok mye natur koblet til utrykket mitt.
Ja, for hvordan blir egentlig en låt til? Jeg har en idé om at du sitter ved et piano, midt på natta med et stearinlys og skriver. Stemmer det? Vel.. nå stenger jo Musikkhøgskolen klokka 22.. ja, for har studenttilværelsen gjort noe med forholdet ditt til musikk? Er det blitt mer teoretisk og arbeidsdagrettet? Det burde kanskje blitt sånn, men jeg tror jeg ikke det. Låtskrivinga går veldig i perioder. Men jeg har et behov for å utrykke noe. Så om jeg ikke skriver musikk ,vil jeg tegne eller lage noe. Men jeg trenger en ro over meg når jeg jobber. Musikk er et fristed for meg. Det er det eneste jeg klarer miste meg selv helt i. Det er altoppslukende.
Hva er det som inspirerer deg? Det er både vokalister og ..egentlig mange slags typer musikk. Jeg har hørt mye på en pianist som heter Hauschka. Og Radiohead , Beach House, Sonic Youth. Masse forskjellig.

Hva er en sterk vokal for deg? En vokalist som får til det den har lyst til. Om du hører at en sanger har kontroll på det den gjør. En vokal som har egenart, og at man ikke blir utrygg på at den som synger klarer å gjennomføre. En vokalist er spennende hvis det er motstand der, og det ikke er for pent.
Er du opptatt av friksjon i musikken din generelt? Jeg tror jeg har det sånn med alt. Hvis ting er for glatt er det lite som gjør det interessant, det som river litt gjør det fint.
Jeg opplever deg som veldig selvstendig. Og at du har en tydelig idé om hva du vil. Hvordan var det å ta inn Mio som produsent? Å jobbe med Mio var en helt ny måte å jobbe i studio på. Tidligere hadde jeg kun spilt inn piano og vokal på et eller to takes i studio, fått det gratis og følt at jeg måtte si meg fornøyd, selv om jeg gjerne skulle jobbet mer. Mio er rolig og tålmodig i studio, derfor var det veldig trygt og fint å jobbe med ham. Men på en måte var vi jo mange produsenter på plata siden vi var seks musikere i studio som alle hadde mange tanker og ideer.
Vi nærmer oss slutten på vårt lille passiar. Bak luggen sitter en musiker jeg ennå ikke har blitt helt klok på, men som jeg har blitt bedre kjent med. Men konkluderer med at jeg må høre mer på plata for å knekke koden. Jeg innbiller meg at jeg har spart mitt beste spørsmål til slutt. Nå kommer punchen tenker jeg. Heldigvis blir ingenting overpretensiøst med Therese. Bare... fint.
Hvis dette var din siste kveld på jorda... hva ville du har gjort da?
Oj.. veldig vanskelig spørsmål. Jeg tror jeg hadde brukt den med noen folk jeg er veldig glad i, og gjort et eller annet gøy... haha. Vi ler oss ut av intervjuet.


Therese Aune med band spiller på Hulen i Bergen 22/11, Blæst i Trondheim 24/11 og Parkteateret i Oslo 27/11.