Cold Mailman er i disse dager aktuelle med sitt tredje album Heavy Hearts. Vi tok en prat med vokalist Ivar Bowitz.

Gratulerer med nytt album. Fortell litt om innspillingen.

- Takk! Innspillingen ble påbegynt i den tro at vi skulle bruke et par måneder, og at vi kanskje skulle bli ferdige før sommeren i fjor, for da skulle vi pusse opp studio. Slik gikk det jo selvfølgelig ikke, og vi gjorde vel siste innspilling (soloen til Kjetil Møster) like over nyttår. Men i retrospekt tror jeg det gjorde positivt utslag, for vi fikk mye mer tid til å kjenne på låtene og bli sikre på at ting låt slik det skulle. På en av låtene spilte vi inn trommer under første innspillingssession påsken 2012, men etter å ha lyttet til resultatet over tid ble vi enige om å gjøre det på nytt. Hadde vi jobbet mer kontinuerlig med plata ville vi kanskje beholdt de første opptakene, og endt opp med å ikke være helt fornøyde. Tid er viktig.


Hva mener dere selv er den største forskjellen på det nye albumet kontra det forrige?

- Vi visste i mye større grad hva vi gjorde da vi lagde denne plata. Jeg synes den låter mye mer selvsikkert og ikke minst mye bedre. Dessuten er det helt åpenbare soundmessige forandringer, som f.eks mer synth og mindre gitar. Selv om det er jeg og Martin som også denne gangen har sittet mest sammen og puslet med detaljene har alle de andre vært mye mer involvert i alle ledd, og denne plata er i stor grad en bandutgivelse. Det tror jeg høres på resultatet. Og så spiller vi bedre.

Du er ikke redd for å få David Lynch (eller enda verre, Bob) på nakken med den introen til Shakedown 1992?

- Alltid redd for Bob, men etter å ha hørt graden av stjeling som har blitt allment akseptabel de siste årene synes jeg vi er godt innafor. Det blir nesten som å bruke en sample, siden det bare er et lite utsnitt, og vi setter det i en helt annen sammenheng. Dessuten mener jeg å ha hørt om rettssaker som har endt med konklusjonen at man ikke kan ta patent på ei akkordrekke.


Hvis dere skulle spille en coverlåt på deres neste konsert, hvilken ville det ha vært i såfall?

- Jobber hardt med å trumfe i gjennom Bonny av Prefab Sprout, og kan være vi spiller den på en konsert en gang - men hvis jeg skulle velge fritt fra øverste hylle hadde vi spilt Bruce Springsteens Candy's room.


Det er mye bra norsk musikk om dagen. Hvilke andre norske band mener du man bør følge med på?

- Dråpe er jo veldig bra. Liker Smalhans til Lindström veldig godt. Jenny Hval har akkurat gitt ut en fantastisk ny skive, og det har Møster! også. Og så gleder jeg meg til nye ting fra Kråkesølv og Rumble in Rhodos. Og den neste plata til Dunderhonning vet jeg kommer til å bli sykt fin! Så siden alle de jeg nevnte er veldig etablerte navn er det vel sistenevnte som blir mitt tips på hva man bør følge med på.


Hva med internasjonale skiver, noen favoritter akkurat nå?

- Ikke så mye som er dagsaktuelt. Paul Simon sin Hearts and bones har vært en favoritt det siste halvåret, det samme har soloplatene til Paul McCartney, og de er jo omtrent like gamle som meg. Ellers har jeg hørt mye på den Atoms for peace-skiva, den er jo ny, men den svarte dessverre ikke helt til mine skyhøye forventninger. Foretrekker stort sett musikk som har hatt noen år på å godgjøre seg. James Blake sin nye gleder jeg meg til å høre på!

Og til slutt. Fortell en morsom vits!

Oppheita frafløtning
Jau, det va seinvinters, og om æ ikkje erinder feil så va det da han Edewardt mått sæll småbruke på tvangsauksjon på Røst. Det va oppholdsver så ainnakvær Vesteråling satt i saufjøse og bløgga gammelsau. Det vart snakka om det dårlige feske, og mangt ei ugudelig ord blei spøtta ut.
Plutselig gjekk han laus me et frøkteli rabalder, og ei oppstasa byfrøken kom sprenganes førrskræmt langs veien.. 'Å du dævle.. æ estimere at haupin-tabelættan får avsætning no!'utbraut han Olaus som brukt å ha sine pærioda me religiøs ækstase.

Det vart stilt som et valgmøte i boligbyggarlage.
Da kom det et harskt kræmt fra han Marvin, som ikkje akkurat hadd søtte å spøtta i glassan; '- ja, no e det like før at disponænten på fileen får kok fesken ætter gammelmetoden!'

My Recurring Dream from André Chocron // Frokost Film on Vimeo.



Les mer om det flotte coveret her