For bare noen år tilbake var Hanne Kolstø et nokså uskrevet blad i det norske musikkuniverset. I dag står hun med tre utgitte soloplater, og lovordene blant norske musikkanmeldere vil ingen ende ta. Hennes siste plate, Stillness and Panic, har mottatt strålende kritikker, noe hun selv mener prioriteringer kan være noe av grunnen til.

– Jeg har for første gang satt av en bestemt periode til kun å fokusere på skriving og produsering. Tidligere har det vært fullt kaos med låtskriving på hotellrom og innspilling innimellom turnéarbeid. Dette tror jeg har gjort plata mer helhetlig, og det er ingen tvil om at jeg kommer til å jobbe på denne måten videre.

 photo hanne-kolstoslash_zps8c923455.jpg
Foto: Hilde Holta-Lysell

Tilbake i vante omgivelser
Hanne Kolstø er født og oppvokst i Sykkylven, og naturlignok var det her den spede starten på musikkarrieren fant sted. Og det i ung alder. Allerede som en del av barnekoret, fikk jenta med den fremtredende stemmen utfolde seg. Det å se tilbake har tydeligvis betydd mye for 32-åringen. Arbeidet med plata har foregått i hjembygda, og farens brassband Credo Bass fikk også en gjesterolle på en av låtene.

– Plata er skrevet og spilt inn med gamle korps- og tangentinstrumenter i mitt barndomshjem, og i bedehuset der jeg selv startet som solist i barnekoret.

I arbeidet med plata har Kolstø hatt med seg sin faste produsent Øyvind Røsrud Gundersen, Rumble in Rhodos-bassisten som også har produsert Atlanters suksessplate Vidde det inneværende året. Kolstø har musikkutdannelse fra Musikkonservatoriet i Kristiansand, en by hun også har som arbeidsbase. Sørlandsbyen har vært viktig for henne, og hun kan fortelle at byen har gitt henne den nødvendige roen. Skriveroen. Arbeidet med den siste plata på hjemlige trakter var likevel nødvendig for utformingen. Produsent Røsrud Gundersen og hun selv bodde i barndomshjemmet hennes under innspillingsperioden.

– En introvert prosess
Selv om Hanne kanskje er et ganske så vanlig navn, er hun selv langt fra noen grå mus i det norske musikklandskapet. Kolstø har blitt nevnt i samme åndedrag som både Lykke Li og Susanne Sundfør, og ja, hun er en klassisk singer-songwriter, men hennes stil er ganske unik. Med en bærende vokal og et eksperimenterende lydbilde har hun utviklet en særegen stil innen den elektroniske popen. En stil hun håper har hatt en positiv utvikling siden debuten.

– Jeg prøver å holde meg i bevegelse som menneske, så jeg håper jeg har forandret meg litt til det bedre. Basen i musikken er mye av den samme, men med et litt større lydbilde denne gangen. Og jeg føler at tekstene er mer fokuserte og at de helhetlig henger mer sammen enn på debutalbumet. Stillness and Panic handler om jakten på midten, om å finne en balanse.

 photo hanne-kolstoslash2_zps8437e7bb.jpg
Foto: Hilde Holta-Lysell

Det er ikke bare i den rent musikalske banen at Kolstø skiller seg ut, også det kreative arbeidet er av nokså ukonvensjonell art. Hun har nemlig ikke bare vært på hjemmebane for å spille inn plata, også den kreative prosessen utviklet seg i hjembygda. Tidligere i år avsluttet hun turneen hun var ute på, og vendte hjem til fjellturer i de majestetiske Sunnmørsalpene. Stillhet og ro er nemlig viktige deler av arbeidsprosessen. Det samme er psykologi- og filosofi-litteratur, dans, scenografi og film.

– Arbeidet med plata har vært en rolig og introvert prosess. Jeg har vært mye alene i fjellet, noe jeg elsker. Naturen er viktig for meg. Det er noe helt spesielt med å ta en fisketur etter endt arbeidsdag, i stedet for å løpe etter siste trikk hjem til Torshov, forteller Kolstø

Nytt år, nytt album
I 2011 kom debutplata Riot Break, og terningene ble trillet til fem og seks av et samstemt anmelderkorps. Sykkylvingen har virkelig smidd mens jernet har vært varmt, og det uten at kvantiteten har satt noen stopper for kvaliteten. Ett år etter debuten kom det spennende andrealbumet, og hun levde opptil forventingene det brakte med seg. Dette ble blant annet belønnet med Spellemann-nominasjon for beste popalbum. Hun fortsatte altså albumtrenden i år, og i slutten av november kom Stillness and Panic. Med sin tredje plate siden debuten for to år siden har hun vist at hun er en begavet musiker, med en oppsiktsvekkende produktivitet. Selv mener hun ikke at det er noe ekstraordinært over arbeidsevnen.

– Jeg føler meg ikke så veldig produktiv egentlig. Ett år er jo 365 dager, og det er mye tid. Jeg er vel flinkere til å gi slipp på ting, heller enn å ruge på låter for lenge.

De kommende 365 dagene ser fullbooket ut for Kolstøs del. I mars venter norgesturné, med nytt band på slep, og allerede måneden etter skal Stillness and Panic slippes i England. Når så temperaturen stiger, påkledningen blir lettere, floraen blomstrer og festivaltiden er inne, da blir det mer jobbing for sykkylvingen. Neste år blir hun nemlig å se på flere festivaler rundt om i landet. Øyafestivalen slapp sine ti første artister i forrige uke, og Kolstø er en av de man kan se på Tøyens grønne gress den kommende sommeren. Ellers kan hun røpe at arbeidet med en ny plate allerede er godt i gang, og at det i tradisjon tro også kommer et nytt album neste høst.

– Hvor er du om fem år?
– Jeg har vel gitt ut fem plater til da, regner jeg med.




Les vår anmeldelse av den siste plata