Tone Bringsdal er først ut i våre nye serie hvor vi filmer eksklusive live-spillinger. Vi tok en prat med henne og hun ga oss to nydelige akustiske versjoner av «Man» og «Jane I».

Tone Bringsdal har akkurat debutert med EPen «Prologue». I sommer ble hun booket til å spille på Øyafestivalen, og tillegg spilte hun support for Madrugada foran 4000 mennesker i Ravnedalen i Kristiansand, uten å ha gitt ut en eneste låt.

Hennes debut EP er innspilt i Subsonic Society sammen med Anders Møller og Torgeir Waldemar Engen. I tillegg til at de bidrar ved å spille på EP’en, er disse to også medprodusenter.



Gratulerer med ny EP, fortell litt om den.

«Tusen takk! 'Prologue' er en introduksjon til et univers og neon av karakterene som har fulgt meg en stund. Den er spilt inn i Subsonic Society sammen med Anders Møller og Torgeir Waldemar Engen, mastret av Vegard Sleipnes (Reel to Reel Mastering), og gitt ut på Mother Likes It Records. Det har vært et langtidsprosjekt. En sånn avokadostein som tar seg god tid før den slår røtter, og plutselig spirer den.»


Du har jobbet med Anders Møller og Torgeir Waldemar Engen som produsenter på EPen, hvordan og hvorfor ble det til at valget falt på dem?

«Jeg traff Torgeir da han var i Mandal sammen med kjæresten for 5-6 år siden. Jeg spilte support for Mandalsbandet The Violent Years, og det var en av de aller første gangene jeg stod på scenen med eget materiale. Vi begynte å snakke om musikk, låtskriving og innspilling, og året etter introduserte han meg for Anders, som han samarbeider med på sine plater. Jeg skjønte ganske raskt at dette var bra folk å jobbe med, både på musikalsk og personlig plan. Så mye musikalsk kompetanse samlet i ett rom, tross så forskjellige bakgrunner, det måtte jo bli bra.»


Hvordan har dere jobbet med denne skiva? Fortell litt om prosessen rundt låtskrivingen og innspillingen

«I begynnelsen tok jeg med meg noen av låtene jeg har skrevet inn i studio, og så tok vi det derfra. Helt fra scratch. Andre låter, og da spesielt noen av de vi skal spille inn til albumet, har vi allerede spilt sammen på scenen og satt en form på med fullt band. Men man blir jo bedre kjent med ei låt for hver gang man spiller den, og det dukker alltid opp nye elementer når recordknappen er innen rekkevidde.»


Hva var det største utfordringen i studio?

«I startfasen, uten tilstrekkelig med tid og økonomiske midler, går ikke fremdriften nødvendigvis overens med personlige visjoner. Ettersom jeg har valgt å bli boende på Sørlandet, har jeg pendlet mye frem og tilbake mellom bibelbeltet og asfaltjungelen de siste årene, men det å sette seg på bussen mot Oslo forbinder jeg bare med musikalsk glede og forventning. De praktiske utfordringene er de samme som har gitt prosjektet vårt anledning til å slå røtter.›


Hvor og hvordan liker du best å skrive låter?

«Det foregår ofte på kjøkkenet. Jeg tror det er ganske tilfeldig, men jeg prøver å alltid ha en gitar stående der. Jeg har ørten bunker med post it-lapper, avrevne papirstykker og halvfulle notatblokker, samt notater jeg har gjort meg i digitale dokumenter på ymse enheter. En dag hører jeg et gitarriff, ser en dokumentar, eller kommer på et ord eller en setning som vekker uttrykksbehovet, og plutselig oppstår en slags orden i ovennevnte kaos. Men jeg kan også sitte og spille på det samme riffet i evigheter uten at det skjer en dritt.»


Hvis du skal trekke frem tre inspirasjonskilder til dette albumet, hva må med?

«Forskning viser at den musikken man hører på i en viss periode tidlig i tenårene er med på å forme ens musikalske preferanser resten av livet. Nick Cave gjorde det for meg. Townes van Zandt har bidratt til å gjøre meg til en flinkere gitarist, og Gillian Welch supplerte med en vokal jeg aldri hadde hørt maken til, fordi jeg hadde hørt mest på mannlige vokalister før henne.»



Det er mye bra norsk musikk om dagen. Hvilke andre norske artister mener du man bør følge med på?

«Den lista begynner å bli lang, men la meg trekke frem de nye platene til Malin Pettersen, Janne Hea, Louien og Harvey Steel Show. Dessuten føler jeg meg ikke inhabil nok til ikke å kunne anbefale Torgeir Waldemars nye plate som kommer i januar.»


Hva med internasjonale skiver, noen favoritter akkurat nå?

«Særlig Colter Walls to første album, Imaginary Appalachia og den selvtitulerte oppfølgeren. Steve Earle har gitt ut ei Guy Clark-tributeplate som jeg har gitt meg i kast med, og så varmer jeg opp til den nye Tindersticks-plata (som kommer 15. november, og konsert 22. april). Jeg har også ei lang liste på Spotify med både ny og gammel rock og funk fra midtøsten som er utrolig fett.»


Hva skjer videre fremover med tanke på konserter og ny musikk? Noen planer for debutalbum?

«Jeg kommer til å gjøre noen solo-/duokonserter på nyåret som snart blir annonsert. Samarbeidet med Torgeir og Anders fortsetter, og vi påbegynner innspilling av album i vinter.»

Filmet av Cecilie Andrea Torp / Musikknyheter.no

Følg Tone på Facebook