Det er tropenatt i hovedstaden. Ca. 400 mennesker har funnet veien til uteserveringen på Blå, og enda flere venter inne på at Maskinen skal spille. Magnus Ulvik og Gaute Haaversen-Westhassel gjorde i fjor bragden folk anså som umulig. De lagde en festival i løpet av 14 dager. Allikevel skal det visst ha vært mer stress å sette opp Oslo Livefestival i årets versjon. Musikknyheter.no skal selvfølgelig på Oslo Live, og vi tok en prat med dem om musikk, venner, øl og hemmelige artistgjester.

Før vi satte oss ned med Gaute, daglig leder i Oslo Live, hadde Klovner i Kamp akkurat gjort en konsert inne på Blå. Vi spurte hvordan dette ble ordnet. ”Vi kjenner jo gutta, vi har kjent dem for alltid, så vi ville overraske folk som møtte opp. Men det klarte jo du ruinere med å skrive det på nettsiden”, sier Gaute med et smil.

MN: Er det mye kameratvirksomhet bak Oslo Live?

G H-W: Det er klart at vi gjør det mye enklere for oss selv ved at vi kjenner masse folk, og bruker alle vi kjenner fra virksomheten her på Blå. Magnus gjør mange turneer for andre artister, og det gjør at vi har god kontaktbasen som trengs.


MN: I andre medier har dere uttalt at dere sliter med nattesøvnen etter alt stresset. Har det blitt noe bedre?

G H-W: (Ler litt og ser ut som han tenker: ”Hva er det for et spørsmål”) Altså, 6 timer er luksus. Det er ingen rytme i hverdagen vår, og vi jobber hele tiden. Jeg må antagelig avbryte intervjuet med deg et par ganger for å ta noen telefoner. Det er så utrolig mange detaljer hele tiden.

M U: Det har bedret seg, nå er på en måte det meste gjort. Resten er opp til publikum. I morgen blir det siste innsatsen, og blir den første dagen bra, vil forhåpentligvis resten fungere.


MN: Hva kan vi forvente av festivalen i forhold til i fjor?

G H-W: Logistikken kommer til å være mye, mye bedre. Mindre kø for å slippe inn, mindre kø for å kjøpe øl, mindre kø for å finne toalett, penger i minibankene og selvfølgelig fulle ølkraner hele dagen. Vi har flyttet på en del ting, i fjor var scenen allerede bygget da vi bestemte å leie den, men i år setter vi opp alt slik vi ønsker det.

M U: Det blir mye mer enn bare en konsertopplevelse. Vi har jo klubbkonseptene som fortsetter når solen går ned, vi har skating og enda bedre band. I år har vi hatt bedre tid til å booke nøyaktig de vil.


MN: Hvor fornøyde er dere med årets line-up?

G H-W: Helt sinnsykt! Vi har jobbet veldig mye med å få til en line-up vi selv liker. Med konseptet at vi deler inn en dag for en sjanger, gjør at vi kanskje ikke hadde plass til alt vi ønsket, og det gjorde at vi måtte velge, men det vi står igjen med nå er en line-up vi er stolt av. Vi har gjort mye for å få de bandene som trekker folk, og så ønsker vi å overraske publikum med band de kanskje ikke har hørt så mye om.


MN: Overraske? Har dere noen anbefalinger?

G H-W: Klart det, vi er de første som gjør N.A.S.A. og forventer de kommer til å vokse mye de neste månedene. Uansett er det kun 99 kr for å komme inn. Normalt må du ut med 3-400 bare for å se en av headlinerene våre, vi gir deg 8-10 band for prisen av en utepils.

M U: Årets store overraskelse, som ”ingen” har hørt om er Anzania 3000: Sweatx & Gazelle som er fra Sør-Afrika. Det tror vi kommer til å bli stort. Det anbefaler jeg alle å gi en sjanse.


MN: Vi har fremdeles ingen forståelse for hvordan dere kan selge biletter for 99 kr.

G H-W: Vi prøver å skape en levedyktig organisasjon her. Det har vært lite festivaler i Oslo-området, og vi ønsker å lage et varemerke over lang tid. Prisen på inngangsbilletten svarer mye til kostnadene. Selv tjener vi nesten ikke noe på dette. Vi gjør det for å skape moro, lage liv i Oslo og fordi det er det vi kan best. Det vil nok bli dyrere med årene, men da vil det være fordi vi skal ha dyrere band. Prisen vil gå med utgiftene, og vi kommer ikke til å sette opp prisen for å få mer i kasse selv.


MN: Vi vet at dere alle i styret er rimelig kurante DJ’er, og at dere får mye spillejobber i Oslo, har dere noen gang tenkt på å spille selv?

M U: Nei! Aldri i livet. Det er helt uaktuelt og passer seg på ingen måte å sette seg selv på programmet. Som booking-sjef så ville jeg nektet de andre guttene å spille selv.

G H-W: Det hadde jo vært sinnssykt morsomt. Sette meg selv opp som siste act på hele programmet, og bare spille skikkelig techno. Men nei, det kommer nok aldri til å skje. Det blir litt for dumt.


MN: Er det noen band dere ikke har hatt budsjett til, som vi vil se på Blå i høst?

G H-W: Det er klart vi har hatt tanker om andre vi skulle booke, men vi har hele veien vært flinke til å fokusere fremover og tenke på hva vi kan få til, istedenfor hva vi ikke har fått til. Men ønskedrømmen, noe vi har jobbet veldig lenge med er å få Daft Punk til Oslo. Det skal vi klare en dag.

Uten å rekke å takke for intervjuet blir vi dessverre avbrutt i samtalen med Magnus Ulvik, da han mottar en telefon om at Klaxons har ankommet Blå. ”Du kan sikker bli med å hente dem”, sier han til meg, og av gårde løper jeg. Vi takker Oslo Live for praten, og håper flest mulig vil ta turen til Kontraskjæret disse fire dagene.


Offisiell nettside med spilletider