Det lange åpningssporet på The Abandoned består av en rekke elementer som sammen utgjør det totale bildet. Den overordnete tittelen er Cosmic Crystal And The Biker-Babes From Space, etterfulgt av fem undertemaer med hver sin tittel som presenteres i ulike stemningsuttrykk. Helt klart en ambisiøs albumåpning, men for Radiant Frequency var det aldri noen tvil om hvilken låt som skulle snurre i gang debuten.

- Alle i bandet var enige om at den passet perfekt. Det har noe med tematikken og stemningen å gjøre. Kanskje lengden gjør at noen vil falle av, men det var aldri snakk om og ikke ta den sjansen, sier gitarist, vokalist og låtskriver Anders Brørby i Radiant Frequency til musikknyheter.no.

- Låta, og for øvrig hele plata, handler om det å være isolert og forlatt. Om savn og om virkelighetsflukt. Teksten er i stor grad inspirert av en rørende artikkel jeg leste om Irak-krigen; om hvordan de som har mistet alt og alle fortsatt klarer å ha en drøm om en fremtid, legger han til.

Album som motreaksjon

Diskusjonene om albumets levetid er over eller ikke, har pågått med jevne mellomrom etter etableringen av sosiale medier som MySpace og Facebook, og streamingtjenestene Spotify og WiMP. Det hevdes at lytterne er mer opptatt av enkeltlåter, at vi har blitt en skippegenerasjon som ikke tar oss tid til å lytte til hele album, fordype oss i konsepter. Radiant Frequency frykter derimot ikke utålmodighet fra lytternes side.

- For meg handler musikk om mer enn bare enkeltlåter. Jeg elsker ambisiøse plater hvor låtene flettes sammen til en helhet. Det kan sammenlignes med å se en film eller lese en bok. Mange har nok et slikt forhold til albumformatet fortsatt, tror Brørby og påpeker:

- Heldigvis fokuserer mange band og artister fortsatt på å lage plater i formatets ånd. Jeg tror kanskje det er en slags motreaksjon til det ekstreme fokuset på hitlåter som vi opplever.

Men:

- Når det er sagt, så setter vi alle pris på gode låter. Vi er ikke så sære at vi kun kan høre hele plater. En god låt vil alltid være en god låt, men den passer alltid best i sitt rette element, sier Brørby.

pictureDessuten har MySpace vært et viktig redskap for bandet.

- Det har blant annet gitt oss mulighet til å få med et par låter på et samlealbum i USA og satt oss i kontakt med folk som Mark Kramer, produsenten til Galaxie 500.

Parallell til Radiohead

Det finnes låter å lytte til på The Abandoned som står seg alene. Den totale opplevelsen blir likevel bedre ved å ta seg tid til å høre albumets åtte låter sammenhengende. På den måten kommer konseptet og bandets visjoner tydeligere frem.

- Hiding In The Flying Colours (Reprise) virker kanskje veldig merkelig alene, men som et bindeledd mellom to andre låter på albumet får den likevel livets rett, mener Brørby.

- Spesielt på vinylutgaven. Her kommer albumets helhet virkelig frem ved at det skapes en pause midtveis og deretter en ny start, legger han til.

Musikeren trekker veksler til Radioheads Kid A:

- Radiohead brukte to uker på å sette sammen Kid A. En låt som Treefingers føles kanskje litt meningsløs for seg selv, men som en del av helheten er den essensiell. Plata vår er i stor grad satt sammen på samme måte.

Hyller Motorpsycho

Radiant Frequency ble dannet i 2004 av Brørby og barndomskamerat Ola Vaage Wang. Siden da har forskjellige medlemmer kommet og gått. Dagens besetning har eksistert i et par år nå. Bandet har hele veien testet ut diverse sjangre, men vil selv plasserer seg på en tidslinje fra 70-tallet, sammen med band som Camel, Rush og Pink Floyd, til nyere band som Porcupine Tree, Mogwai og nevnte Radiohead.

- Dette er viktige inspirasjonskilder, men vi prøver likevel ikke å høres ut som disse bandene, sier Brørby og fortsetter:

- Inspirasjonen kommer fra mange ting. Som sagt kan jeg bli svært rørt og inspirert av dokumentarer og sterke livshistorier. Mine egne erfaringer er selvsagt også viktige, spesielt vanskelige situasjoner og opplevelser. Det å miste noen eller føle angst og tristhet gjør noe med deg som menneske. For meg er det viktig å bruke slike erfaringer og flette dem inn i fantasier og ting jeg har lest eller sett.

The Abandoned ble påbegynt i 2008, men innspillingen startet ikke for alvor før i begynnelsen av 2010. Den foregikk i kjelleren hjemme hos bassist Roar Stabell og er mikset og mastret av Jacob Holm-Lupo fra White Willow og Opium Cartel.

- For oss har det vært fint å jobbe i ro og fred på denne måten, men neste gang skal vi definitivt gjøre hele innspillingen i studio sammen med tekniker og produsent, sier Brørby og forteller at bandnavnet for øvrig er en hyllest til Motorpsycho:

- Det er ikke mange som har påpekt det, men en rask titt på låtutvalget på albumet Trust Us fra 1998 avslører inspirasjonen bak bandnavnet. Tidligere kalte vi oss for One Eyes Jack`s etter det trivelige stedet i TV-serien Twin Peaks.

picture

Håper på nye fjes

I kveld, lørdag 27. november, spiller Radiant Frequency releasekonsert på Revolver i Oslo. Deretter satser bandet på flere spillejobber.

- Vi håper å få til en turnè over nyttår, men det handler selvsagt mye om økonomi og tid. Mest sannsynlig blir det en del turer over kortere perioder istedenfor en lengre turnè, sier Brørby og avslutter:

- Dersom vi ser noen nye fjes på konsertene våre som følge av denne plateutgivelsen, vil det være veldig hyggelig. Med så mange ekstremt gode band og musikere der ute, er det helt fantastisk at noen bruker tid på vår musikk og våre konserter.

Under følger en spilleliste fra Radiant Frequency til deg som leser av musikknyheter.no:

Camel - Lady Fantasy
Radio Dept - Pet Grief
Amon Düül II - Soap Shop Rock
Neil Young - Love and War
Pineapple Thief - 3000 days
Dream Theater – Octavarium
Susanne Sundfør - Turkish Delight
Godspeed You! Black Emperor! - East Hastings
Ned`s Atomic Dustbin - Capital Letters
Gentle Giant - I Lost My Head

Radiant Frequency på MySpace