Erik Jansen startet i 2009 Jansen Plateproduksjon, og godt er det. Det lille plateselskapet har sørget for utgivelsene til artister som Jonas Alaska og Jens Carelius.

- Det hele begynte da jeg møtte Jens Carelius for noen år siden. Han viste meg noen av låtene sine, og jeg ble kraftig imponert. Jeg ville hjelpe han med å få vist musikken sin til flest mulig folk, rett og slett fordi jeg syns Jens var en veldig dyktig musiker. På den tiden hjalp jeg Big Dipper Records med labeldriften, så vi fikk gitt ut førsteplata The First Songs gjennom de, forteller Jansen.



Jansens mål er å utgi musikken til artister han selv liker. Motivasjonen er enkelt å greit å spre kultur til folket, uansett hvor bred eller smal appell musikken har. Hans eneste kriterie er at den må være veldig god.

- Da Jens Carelius skulle gi ut plate nummer to, fant jeg ut at jeg ville starte en egen label for å kunne gi Jens best mulig hjelp. Da begynte ballen å rulle, sier 30-åringen.

Så langt har Jansen Plateproduksjon, i tillegg til Alaska og Carelius, gitt ut plater av Peter Berry & The Shake Set, Los Plantronics, Frode Skjold, Wind og skal i vår slippe debutplate med Last Heat og album nummer tre til Shit City.

Jansen gjør det meste av driften selv. På de store prosjektene som Jonas Alaska og Jens Carelius får han noe hjelp på promo- og bookingsiden, for å kunne gi artistene sine best mulig hjelp. Likevel har ikke Jansen noe mål om å utvide med det første. Det er ikke en drivkraft for ham at selskapet skal bli digert.

- Skjer det, så skjer det, sier Jansen. Jeg har bare lyst til å gi artister og band jeg liker en best mulig mulighet.

- Kan hvem som helst starte plateselskap i Norge?

- Alle kan vel det, men man må vel ha en del teft, økonomisk sans og være villig til å jobbe utrolig mye uten å tjene noe penger på det. Å ha label koster mye mer enn man kan regne med å tjene. Jeg har så langt ikke tatt ut en krone av det jeg har tjent på labelen. Alt som måtte komme inn, går til nye prosjekter. Så man kan altså ikke leve av å drive label.
- Man gjør det for å spre god kultur, poengterer Jansen.

I fjor fikk Norge en ny viseyndling i Jonas Alaska. Sammenligningene med noen av verdens største artister haglet. Fra Bob Dylan og Simon & Garfunkel til Ron Sexsmith og Tom Waits. Den selvtitulerte debutplata ble sluppet på Jansen Plateproduksjon.

- Jeg fikk høre litt av bandet han spilte i da han gikk på skole i Liverpool. Jeg syns det hørtes veldig bra ut, og fikk mailadressen til Jonas. Han kunne fortelle at bandet ikke spilte sammen lenger, men at han hadde skrevet noen låter på egenhånd. Han sendte meg tre demoer, hvorav to er med på albumet, og jeg skjønte med en gang hvilket talent Jonas var.

- Vi ble enige om å møtes når Jonas var hjemme på ferie. Vi fant tonen, og ble enige om at jeg skulle hjelpe han med å kunne få folk til å høre musikken hans og slippe debutalbumet. Jonas fortsatte på skolen og å skrive låter, mens jeg satte opp aparatet med promo og booking her.

- Samtidig som dette skjedde hadde Even Ormestad (Jaga Jazzist) også fått høre låtene og ville gjerne jobbe med Jonas. Vi ble alle enige og Even med flere fikk satt opp et fantastisk band i studio og over litt over et halvt år med innspilling ble debuten klar. Alt vi planla promomessig gikk veien, og resten er historie som de sier.



Neste steg for Jansen Plateproduksjon er slippen av det dyktige americanabandet Last Heat i april, og Shit City i juni.



Musikk-Norge trenger helt klart folk som hjelper unge, usignerte talenter frem i lyset, og vi ser frem til å høre mer fra den driftige ildsjelen Erik Jansens artister.