Allerede før debutalbumet kom ut har Thea & The Wild alt spilt på festivaler som Hove og Øyafestivalen. Sistnevnte konsert ble blant annet belønnet med terningkast 5 i Aftenposten. I tillegg har hun ogspå vært med som oppvarmer på Sivert Høyems norgesturné, noe som introduserte Thea & The Wild til et stort og bredt publikum over hele landet. Hun var representert på Musikknyheter.no sin årlige liste over de mest spennende debutantene i 2013, og på slutten av året havnet hun på vår Topp 10-liste over årets beste norske låter med singelen Hots For You. Fra før har hun gitt ut en EP og et album med bandet Norma Sass.

Musikerne hun har med seg i bandet er Kenneth Ishak (Beezewax, Heyerdahl), Ådne Meisfjord (120 Days), Stina Moltu Marklund (Stina Stjern, Supervixen) og Joachim Amundsen Trana (Hypertext, Casiokids).

Vi tok en prat med Thea om det nye albumet.


Gratulerer med nytt album, fortell litt om innspillingen.

- Tusen takk! Albumet er spilt inn i løpet av 2013 med Kenneth Ishak (Beezewax, Heyerdahl) i hans studio i Torggata i Oslo. Vi var også en ti dagers tur på en rimelig primitiv med utrolig fin gammel hytte langt oppe i Østerdalen for å få litt avbrekk fra kjellerstudioet, der var det fantastisk natur og 100% friskere luft. Det var helt klart et sjakktrekk å dra opp dit, vi fylte en bil med utstyr og noen av låtene fikk nytt liv der oppe, det ble til og med litt svalesang med på det ene gitaropptaket, på Mourning Song. Kenneth var den eneste andre musikeren som bidro på plata, jeg dirigerte melodier og temaer og Kenneth la på instrumenter lagvis, og så la jeg perk, litt synth og koringer og vokal, såklart. Vi hadde det veldig moro selv om vi jobba hardt og tok flere runder og testa ut en god del ting for å finne de beste og kuleste løsningene.


Hva har vært den største utfordringen i studio?

- Det å være bare to stykker i studio kan jo gjøre at man blir litt gæren av hverandre. Men vi jobba heldigvis litt av og på ettersom jeg ikke hadde råd til å sette av studioet i én lengre periode så da var det alltid skikkelig gøy å møtes og sette i gang med jobbinga igjen.


Du har vært med å produsere albumet sammen med Kenneth Ishak, hvordan var det?

- Det var veldig gøy. For det første var det utrolig kult at han lot meg få tid i studioet hans før jeg engang hadde platekontrakt eller noe på plass. Han likte låtene og viste meg at han hadde tro på det jeg hadde laget. Jeg kom jo inn der med låtene mine og var bestemt på hva slags sound jeg IKKE ville ha, men samtidig var dette første gangen jeg skulle spille inn helt egne låter så alt var så nytt. Da var det ganske luksus å få lov til å prøve meg frem og teste ut ting og boltre meg blant alle instrumentene som sto i studio. Kenneth er en veldig tålmodig type og han skjønte vel at jeg hadde en plan så da gikk det veldig fint. Sånn sett var det veldig deilig at vi bare var to stykker, da kunne jeg få lov til å bygge opp låtene uten innblanding fra for mange. Det hadde nok ikke gått å gjøre det på den måten hadde det ikke vært for at Kenneth spiller både trommer, gitar, bass og tangenter veldig bra. I tillegg gjorde det at vi bare var to at jeg måtte delta i rigginga og gjøre litt teknikerarbeid når Kenneth skulle spille inn trommer for eksempel. Jeg lærte jo mye av det.


Kunne du tenkt deg å være produsent for andre artister?

- Ja. det har jeg definitivt lyst til. Jeg tar meg selv i å produsere ting i hodet når jeg hører andres uferdige låter. Det virker fantastisk gøy å få lov til å hjelpe andres låter på vei og løfte noe et hakk opp fra noe som allerede er en fin idé.


Er det noen artister/ produsenter du kunne tenkt deg å jobbe med i nærmeste fremtid?

- Oj, det er mange. Det beste jeg vet er å få lov til å jobbe med musikk sammen med masse forskjellige folk. Så lenge jeg liker låta og artisten er jeg ikke vond å be når det gjelder å synge med andre heller. Det siste året har jeg vært gjestevokalist for blant andre Casiokids, Martin Hagfors, Sweden og Vidar Vang og så er jeg trommis og korist i Anne Lise Frøkedal (Harrys gym, I Was A King) sitt nye prosjekt Frøkedal. Hver gang jeg jobber med nye musikere lærer jeg mer. Det gir meg mye å mestre sånne utfordringer og se hva jeg kan bidra med.


Anmeldere er flinke til å sammenligne nye band med andre band. Hvis du selv måtte beskrive deg selv og bruke to slike sammenligninger, hvordan ville det lyde?

- Æh, jeg synes det er skikkelig vanskelig å sammenligne meg selv med andre artister. Ingen har gjort det noe særlig i anmeldelser enda heller så jeg veit ikke helt hvor jeg skulle begynt? Men det er kanskje en slags blanding av åttitalls og sekstitalls poprock, men samtidig litt moderne? Kanskje like greit jeg ikke er anmelder selv!
Jeg hører på så mye rart at jeg ikke helt vet hvor alle ideene kommer fra, det er en satans potpurri oppi hodet her.


Hvis du kun fikk spille èn låt fra Strangers and Lovers, hvilken ville du valgt?

- Jeg forandrer hele tida mening om hvilken som er favorittlåta. Akkurat nå ville jeg kanskje ha valgt Heartattack. Den er passe høstlig og mørk.


Hvis du skulle spille en coverlåt på din neste konsert, hva kunne du tenkt deg å spilt?

- Her har jeg veldig mange på blokka. Kanskje begynne med Don´t Fear The Reaper med Blue Oyster Cult?


Hvis du skal trekke frem tre inspirasjonskilder for dette albumet, hva må med?

- Samlivsbrudd, frykt for å være ensom og annen musikk. Eller tenker du spesielt på andre musikere? Da må jeg ha med Patti Smith, Kate Bush og Bruce Springsteen. Og så må jeg jo ha med Roy Orbison. Så det får bli fire!


Det er mye bra norsk musikk om dagen. Hvilke andre norske band mener du man bør følge med på?

- Jeg må jo få nevne Frøkedal her, Anne Lise Frøkedal (Harrys Gym, I Was A King) sitt nye prosjekt hvor jeg spiller trommer og korer. Anne Lise lager så fine låter så det kommer helt klart et veldig fint album derfra en gang i nærmeste fremtid. Stina Stjern som spiller bass for meg live har laget noen nye låter jeg bare så vidt har fått høre demoer av og det virker veldig fint. I tillegg har jeg sansen for Vilde Tuv, lydbildet hennes er så fint og rart. Bloody Beach har imponert meg live og så synes jeg Torgeir Waldemar og Janne Hea har noe veldig fint og gammelmodig ved seg.


Hva med internasjonale skiver, noen favoritter akkurat nå?

- Da vil jeg nevne Lost In The Dream med The War On Drugs og Young Marble Giants med skiva Colossal Youth. Finfine skiver, nytt og gammelt, varm anbefaling herfra!

Hva er planene fremover?

- Nå skal jeg og bandet spille konserter rundt omkring i Norge i høst for å promotere skiva, samtidig som den kommer ut i England og Tyskland i Oktober. Underveis skriver jeg på nye låter og prøver å få til en telttur i ny og ne i det nyinnkjøpte teltet mitt!




Konserter:

19. sept: Klubben - Samfunnet, Trondheim

20. sept: Felix, Lillehammer (med Kaja Gunnufsen)

11. okt: Sebs - Rocktober Festival, Hamar

07. nov: Tou Scene, Stavanger

08. nov: Sjøboden Scene, Mandal

28. nov: Musikkflekken, Sandvika

www.theaandthewild.com