Bergensbandet Audrey Horne er for tiden aktuelle med sitt nye studioalbum, Pure Heavy. Kritikerne har så langt vært positive, og mener at det er et av bandets bedre album. Vi tok en prat med vokalist Torkjell ”Toschie” Rød i anledning albumslippet:

Først og fremst: gratulerer med nytt album! Fortell litt om prosessen med å jobbe med dette nye albumet.

- Prosessen var veldig mye den samme som da vi laget forrige plate (Youngblood); vi har skrevet albumet sammen. Før gjorde vi slik som veldig mange band gjør, der ett eller to medlemmer skriver musikk og lager pre-produksjon og sånt. Før Youngblood bestemte vi oss imidlertid for å endre metoden. Vi ville at musikken skulle være mer energisk, og valgte da å gjøre det på gamlemåten, å skrive all musikken ferdig i øvingslokalet, slik at hele bandet ble involvert. Platen ble spilt inn i Duper Studio med Jørgen Treen og Iver Sandøy, som produserte albumet. All musikken spilles inn live, for å virkelig fange energien fra fem stykker spiller sammen, fremfor å konstruere at fem stykker spiller sammen. Så leter vi etter det taket der vi føler at HER er energien og attituden vi leter etter. Senere kan vi legge på andre deler, hvis vi ønsker å doble et gitarspor for eksempel. Vokalen legger vi som regel også på etterpå. Vokalmessig er alt avhengig av uttrykk, og hvordan du uttaler ordet, samt hvor du legger trykket. De fleste av sporene er derfor hovedtaket, men noen spor er lagt til senere.

Det tok dere tre år å følge opp det selvtitulerte tredjealbumet fra 2010, men bare litt over et år å komme med Pure Heavy. Hva var grunnen til det?

- Da vi begynte bandet i 2002, hadde vi en plan om at vi å være litt som KISS, og slippe ett album i året. Men det tok lenger tid enn vi trodde mellom de tre første platene. Da vi forandret måten å skrive låter på, og måten vi spilte inn på, gikk alt mye fortere. Etter utgivelsen av Youngblood, var vi fremdeles inne i en kreativ periode, og hadde bare lyst til å skrive nye låter med en gang, og da gjorde vi det. Vi turnerte mye i anledning Youngblood, og skrev nye låter i de periodene vi var hjemme i Bergen. Da hadde vi mer enn nok materiale til å lage ny plate ganske kjapt. Vi var litt i tvil på om vi skulle spille inn et nytt album så rask, eller satse på å promotere Youngblood. Men vi fant ut at vi hadde lyst til å lage en ny plate, så derfor gikk det kort tid mellom de to albumene.

Artig at du nevnte KISS, for det inngår i neste spørsmål. Flere anmeldelser har vært positive til Pure Heavy, blant annet skrev Dagbladet at Pure Heavy sender Gene Simmons i skammekroken. Hva synes dere om dette?

- Han fortjener jo å stå litt i skammekroken sånn som han oppfører seg om dagen! Hva andre anmeldelser angår på de to siste platene, fremstår de ofte som at de fremstiller et kartotek av klassiske hardrockband, for de refererer ofte til f.eks at DEN låten minner om Kiss, DEN låten minner om Van Halen, etc. Vi har aldri prøvd å legge skjul på hvem vi er inspirert av, for vi føler at vi har så sterkt eget uttrykk og har det så gøy med det vi gjør, at selv om vi blir sammenlignet med andre band tenker vi; hva gjør det så lenge folk liker musikken vår? Selv om vi har tydelige referanser til både gamle og nye helter, får vi en helt egen identitet. Jeg tror at grunnen til at mediene trekker så mange referanser, er at innenfor den musikkstilen vi spiller, er det veldig lett å gjøre det.

Beskriv Audrey Hornes nye album med tre ord!

- Energi, helt klart. Det er mye energi i musikken vår. Og spilleglede. Folk som hører platen vår, hører at vi liker det vi gjør. Vi er veldig drevet av folk som elsker å gjøre det de gjør. Tredje ord… Twingitar. Vi bruker mye twingitar i låtene våre, noe det er mange som påpeker. Det har jo blitt varemerket til flere heavy metal-band. Vi har to gode gitarister som elsker å spille sammen, og da blir det mye twingitar i bandet.

For noen dager siden slapp dere en musikkvideoen for singelen Out of the City, hvor flere av bandets medlemmer blir portrettert i form av dukker. Hvordan fikk dere ideen til dette konseptet?

- Den ideen fikk vi fordi det siste halve året, når vi har vært på turne, har vi alltid åpnet konsertene våre med introsangen til Muppet Show. For når du setter den på høyt før vi går på scenen, så smitter det over på publikum. Da vet man at det blir gøy! Vi tenkte også at på et tidspunkt, når vi ikke gidder å turnere lenger, må vi sende ut noen som kan spille for oss. Da fikk vi ideen om å lage dukker i videoen som skulle representere oss. Da hadde vi egentlig bare tenkt å kjøpe slike Muppet Show-dukker og få dem til å ligne litt på oss. Manageren vår fikk imidlertid kontakt med et firma i Tyskland, som laget slike dukker, og kunne lage dukker som lignet på oss, noe de har gjort til gangs! Så tenkte vi det som gjør Muppet Show bra, er jo gjestene, forholdet mellom mennesker og dukker. Da fant vi ut at vi måtte ha med noen mennesker, og spurte vokalisten i Amanemath om han ville være med, og det ville han gjerne.

Se video for Out if the City her:

Artikkel fortsetter under videoen



Hvordan kom dere på å gi bandet navnet Audrey Horne?

- Godt spørsmål. Det var fordi før jeg begynte å spille i Audrey Horne, spilte jeg i et band som het Silvia Wane. Det var et fiktivt damenavn, og da vi var i startfasen hadde vi flere dårlige navneforslag. Helt til noen påpekte at jeg hadde spilt i et band med et damenavn. Så fant vi ut at vi kunne videreføre dette i det nye bandet. Arve holdt på å se en TV-serie som het Twin Peaks i den perioden, og i den serien var det en karakter som het Audrey Horne. Det navnet syntes vi var kult, for da vet ikke publikum helt hva du kan forvente. Heter du Megadeth eller Slayer er det mer åpenbart hva slags musikkstil du spiller. Pluss at det var et navn som var litt kjent fra før av. Slik villet også folk tenke, litt ubevisst, at dette var et navn de hadde hørt før.

Hvem har dere som inspirasjonskilder når dere lager ny musikk, og hvorfor?

- Veldig mye av den hardrocken vi vokste opp med er en tydelig inspirasjonskilde. Som medlemmer i bandet har vi flere felles musikkreferanser. Likevel er vi forskjellige som personer og har forskjellig musikksmak ut over fellesreferansene. Selv hører jeg på alt mulig fra hardcore punk til country. Derfor henter vi inspirasjon fra mye forskjellig musikk. Flere av referansene er ubevisste. Selv merker jeg at bruken av et uttrykk har jeg ubevisst hentet fra et annet sted, og da er det ofte det ikke er hardrock. Og i disse dager er det jo laget så mye musikk, at uansett hva du spiller vil man kunne trekke paralleller til tidligere verker.

Audrey Horne er så vidt jeg har skjønt en kollaborasjon mellom medlemmer fra allerede etablerte bergensband, blant annet Sahg og Enslaved, med andre ord en aldri så liten supergruppe etter bergensstandard å regne. Hva synes du om denne ”supergruppestatusen?”

- Vi er definitivt ikke en supergruppe. Sahg ble vel dannet etter Audrey Horne. Jeg ser mer på en supergruppen som en gruppe med litt mer etablerte musikere enn det vi var. Vi hadde riktig nok til å begynne med to som kom fra Enslaved og en til fra Gorogoth. Da mente folk at bandet vårt var et black metal-supergruppe sideprosjekt. Selv tenkte vi at vi bare var en gjeng som hadde lyst til å spille sammen, og ikke så mye på medlemmenes musikalske bakgrunn. Vi er egentlig folk fra samme musikkmiljø som startet et band. Ser man på det sånn, finnes det vel mange supergrupper i Bergen. Jeg tenker også at supergruppe faktisk blir et negativt ladet ord. Det brukes jo ofte om band som gir ut et album på gøy og det er det. Mens vi har holdt sammen i tolv år nå, og gitt ut fem plater. Vi er derfor et band som står trygt på egne ben.

Audrey Horne spiller en mer hardrockrettet stil enn i de fleste medlemmenes opprinnelige band, som er mer preget av tyngre, mer ekstrem metal. Tatt dette i betraktning, hvordan fungerer det å spille den stilen dere gjør i Audrey Horne?

- Tingen er at tre av oss aldri har spilt i noe ekstrem metal-band. Det er Arve som spiller i Enslaved, men også han vokste opp med hardrockmusikk. For oss har aldri tidligere verker vært viktige. Mange har spurt om hvorfor vi begynte å spille den musikken vi gjorde. Da svarte vi: Hva mener du, det er sånn vi alltid har skrevet. Under startfasen i Audrey Horne, var vi innstilt på å lage fet hardrock, der vi tenkte at dersom vi selv hadde hørt den musikken, ville vi ha kjøpt platen. Det er fremdeles grunntanken i dag.

Som et av Bergens mest etablerte rockeband i disse dager, følger dere nok nøye med på musikkmiljøet i Norge. Hvilke norske band mener du det norske folk bør følge med på?

- Det er mange, er jo flere dyktige band i Norge for tiden. Når vi spiller på Verftet i oktober, er det et band fra Askøy som heter Ribozyme. De ga nylig ut en plate som jeg mener er en av de mest undervurderte platene i norsk rock om dagen. Ellers i dag hørte jeg et band som het Feilfødt. Litt mer punkband, men veldig bra musikk. Eller er et tøft thrash metal-band fra Fusa som går under navnet Cockroach Agenda et godt band. Og så er det et bittelite band fra Stavanger som heter Kvelertak. Vel verdt å sjekke ut sistnevnte!

Hvis dere skulle ha covret en låt live, hvilken låt ville det blitt?

- Det har vi diskutert mye om vi skal gjøre nå. På forrige turne var vi innom Dublin, og da måtte vi jo nesten spille Thin Lizzy. Så da gjorde vi det. Men hvis vi skal gjøre en coverlåt nå, må det bli Blinded by the Light av Bruce Springsteen. Det er en fantastisk fet låt!

Dere har opparbeidet dere et godt rykte som liveband. I sommer spilte dere på Bergenfest for første gang i øsende regnvær. Majoriteten av tilskuerne hadde på seg ponchoer. Hvordan var det å spille under slike forhold?

- For oss er det jo hipp som happ, vi skal jo bare spille. Akkurat den dagen ble det litt spesielt. Jeg var sikker på at det ikke kom til å være en kjeft foran scenen på grunn av været, det øste jo ned akkurat da! Men det var jo smekkfullt da vi spilte. Det er respekt at folk kommer for å se deg spille når de er gjennomvåte, en skikkelig tillitserklæring. Forresten så blir det enda gøyere når du ser at folk blir stående til tross for været. Sånt blir du ekstra motivert av, når du ser at publikum virkelig VIL være der.

I løpet av sommeren har dere turnert land og strand, og skal fortsette å turnere til høsten. Hva er deres beste minne fra denne turneen?

- Det må bli Bergenfestgiggen, helt klart. Kombinasjonen av at vi følte at vi gjorde en god jobb, at folk ble værende til tross for at regnet øste ned, og at vi spilte på hjemmebane, gjorde at det ble en unik opplevelse for oss å spille den dagen. Vi har gjort flere jobber som har vært mer eksotiske eller spennende, men for bandet ble Bergenfest en veldig positiv opplevelse.

Hva er deres høydepunkt så langt i karrieren?

- Det er mange som spør meg om det. Utrolig vanskelig å velge, vi har jo hatt så mange! VI har vunnet Spellemannsprisen, vi har turnert rundt og spilt på klubber hvor det har tatt helt fyr. Vi har gjort oppvarmingsjobber for AC/DC, Mötley Crüe og mange andre. Når du har gjort så enormt mye gøy, tenker man ofte på at man en gang sto i et kjellerlokale med kanskje verdens dårligste band, med en drøm om at du kanskje kunne få platekontrakt. Når du ser på alt det vi har gjort, alle menneskene vi har møtt og alle steder vi har spilt, så er det vanskelig å velge høydepunkter. Men det at vi fikk platekontrakt, var på mange måter det som startet alt. Det var da vi skjønte at vi hadde mulighet til å nå ut til et større publikum.

Om noen uker spiller dere konsert i hjembyen, på USF Verftet. Hva kan publikum forvente seg fra dere på denne konserten?

- Det kommer til å bli gøy! Vi kommer til å ha med oss og kjøre en veldig kul produksjon, og gjøre et ganske langt sett. Alle våre konserter pleier å ende i feststemning, særlig når vi er på gjemmebane. Vi gleder oss veldig, publikum kommer garantert til å få valuta for pengene.

Til slutt: Hva er Audrey Hornes planer for fremtiden?

- Det samme som vi gjør i dag. Nå skal vi ut på europaturne, deretter ny norgesturne som ikke er ferdig planlagt enda. Siden tenker vi å skrive låter og gi ut plate. Ikke nødvendig vis så fort som vi gjorde denne gangen, men det skal hvert fall ikke gå mer enn to år før vi gir ut neste album. Vi skal rett og slett gjøre ting som er gøy. Det er derfor vi driver med det vi gjør. Hvis vi ikke syntes det var gøy å drive med dette, hadde vi gitt oss for lenge siden.