Korleis er skriveprosessen? Og innspelingsprosessen? Varierar desse frå album til album, eller er det eit slags fast rituale?

- Låtskrivingen er en kontinuerlig prosess som går over mange år. Det samme gjelder tekstskriving. De to bestanddelene fungerer adskilt frem til det nærmer seg tid for å øve og spille inn låtene. Innspillingene er forskjellige fra prosjekt til prosjekt. EP og annet spilles som regel inn her i studio i kirken hvor vi har base. Fullengdere er en mer møysommelig prosess og vi har ofte brukt Steve Albinis studio i Chicago.

Korleis er det å til stadighet ha nye musikarar å forhalde seg til?

- Nå trenger jeg heldigvis ikke forholde meg til så mange, men jeg har som regel med inspirerende og veldig flinke musikere så det er ikke særlig til problem.

I presseskrivet står «The Gospel markerer starten på en ny era i Årabrots utvikling, fullbyrdelsen av et skifte som har vært antydet på de siste EPene I Modi og You Bunch of Idiots». Kvar kjem dette skifte frå?

- I The Gospel kulmineres mesteparten av det Årabrot gjennom mange år har stått for - rock, støy, himmel og helvete. Dessuten er Årabrot nå klar for å vise verden at bandet er et rockeband å regne med.

Var det medvite at de ville lage noko meir tilgjengeleg?

- Ikke så sikker på om The Gospel egentlig er mer tilgjengelig, men det er klart at ved å vri soundet mer mot tidlig åttitalls-post-punk gjør at for eksempel vokalen har fått mer spillerom. Det var i det hele tatt viktig å gjøre platen mer britisk rent sonisk sett. Mer britisk som Killing Joke, The Fall, Wire og så videre. Jeg synes det fungerte veldig bra.

 photo Arabrot_by_OlleLundin1_zpsalbykowb.jpg

Har de planlagt ein turné i høve The Gospel?

- Det blir 5 uker i Europa som starter på Rockefeller i Oslo 3 mars. Vi har også noen uker i USA i mai som avsluttes med Temples Festival i Bristol, UK, hvor vi åpner for The Melvins.

Sommaren 2014 fikk frontmann og låtskrivar, Kjetil Nernes, diagnosen dødeleg strupekreft. Takka vere omfattande kirurgisk behandling er Nernes i dag heilt frisk, sjølv om sjukdommen sjølvsagt har satt sitt preg.

Kor mykje har kreftsjukdomen påvirka tekstane? Har det påvirka det musikalske?

- The Gospel kanaliserer tematisk mye av tankene og følelsene etter kreften. Tekstene omhandler sykdomsperioden som krig, krig mot en selv, og er sterkt påvirket av hva som skjedde. Det rent musikalske er kanskje ikke så påvirket, noe av musikken var til og med skrevet før jeg ble syk.

Kvar finn du inspirasjonen din? Høyrer du mykje musikk? Eg har plukka opp ein god del musikk gjennom å lese intervju med musikalske heltar og kva dei høyrer på. Har du nokre anbefalingar?

- Jeg finner inspirasjon i kunst, film og musikk. Jeg hører utrolig mye musikk. Nå til dags går det mye i Miles Davis og annen jazz. Om du ønsker å blåse hodet ut så vil jeg anbefale et funkband fra syttitallet - Brainticket. Deres første er - med unntak av Current 93s første - den mest utagerende galskap jeg har hørt. Ellers står selvfølgelig David Bowies fantastiske sisteplate høyt på listen.

Har Årabrot eit «manifest»? Har de ein uttala visjon/misjon?

- Årabrot har ingen uttalt misjon utenom å være helt nøytral politisk og religiøs.

Kvar er musikkbransjen på veg? Kva synest du om Spotify og dess like?

- Musikkbransjen er som resten av verden inne i en interessant periode der man går fra den gamle verden over i en ny teknologisk datatid. Jeg ser ikke annet enn nye muligheter med denne forandringen og synes vi står foran en spennende tid. Jeg bruker Spotify til å sjekke ut ny musikk samt høre i bilen på veien. Liker jeg musikken kjøper jeg den på vinyl og lytter videre hjemme. Sånn sett er jeg vel en av de bedre streamingslytterne.

Kjem dagens artistar og band for lett til det gjennom YouTube og program som Idol, Norske Talenter og The Voice?

- Det vet jeg ikke. Jeg følger egentlig ikke med. Tenker vel det uansett må et slags talent og en slags drivkraft til om det skal stå til ettertiden.

Kva gjer du for å koble av?

Ser fotball. Liverpool.

Kill your darlings? Blir du star struck?

- Om jeg hadde møtt David Bowie, ja.

 photo Arabrot_by_ThomasKnights31_zpsgfah2kb7.jpg

De har gjort litt ymse, bl.a. livemusikk til stumfilmar, bestillingsverk frå Henie Onstad. Kunne du tenke deg å gjere filmmusikk? I tilfelle, kva trur du den største skilnaden i å skrive for film er mot å lage ei ordinær plate?

- Absolutt. Jeg kunne gjerne tenke meg å lage filmmusikk. Det er veldig stor forskjell på å lage musikk til eksterne bilder i forhold til å spille inn en rockeplate der fokus er mer på vokal og rytme, men jeg føler vi har en fot innenfor begge felt. Årabrot er et mangefasettert monster!

Foto: Thomas Knights og Olle Lundin