Liongeist returnerte nylig fra sine første konserter i utlandet. Vi tok i forkant av turen en prat om forventninger til turneen og gutta peker ut sin personlige favoritt fra EPen de slapp 15 januar.

Gratulerer med gode tilbakemeldinger på EPen! Hva er inspirasjonen bak det hele - fortell litt om platen?

Inspirasjonen bak Old Traumas // New Tremors er det å komme til et punkt i livet der man mister eller må velge bort ting fra barndommen; enten det er venner, kjærester, vaner eller holdninger. Rett å slett det å ta et oppgjør med ting som ikke passer sammen med det å fungere som en oppegående person.
Det å skrive har alltid vært en stor del av livet mitt, og jeg gjorde det lenge før jeg begynte å spille musikk. Jeg kan ofte miste interessen i band om teksten ikke har noe betydelig innhold, noe som gjør at jeg er utrolig selvkritisk til hva jeg putter inn i låtene våre. Vokalen tar ofte atskillig mye lengre tid å få på plass enn det instrumentale.
 Jeg ville nok ikke kalt skiva noe konsept album eller sånn, men det er en handling som går gjennom teksten i form av at man vokser og utvikler seg som person, og at man blir mer sikker på seg selv med tiden. Enten man vil eller ikke blir man formet av ting man opplever, noe som ofte kan føre til at man blir kynisk eller utvikler angst, derav tittelen på skiva.

Hvordan har innspillingstiden vært? Har dere noen morsomme historier fra prosessen?

Innspillingstiden var helt fantastisk, det er den første utgivelsen vi fire har skrevet sammen. I studio gjorde Ruben Willem en fenomenal jobb som produsent og lydmann. Han brakte frem ting i oss alle vi kanskje ikke var klar over fantes. Jeg måtte gå til innkjøp av en del nytt utstyr bare for å kunne få samme lyd som det vi fikk i studio når vi spiller live.
 Vi hadde mye moro i studio, alt fra å farte rundt i rullestol til å spille inn DIY skrekkfilm i parkeringshuset utafor, men ingenting å virkelig gjenfortelle. Det hele var bare en kul opplevelse!

Hvilke forventninger har dere til konsertene i Storbritannia?

I første omgang gjør vi en liten tur i Skottland for å se hvordan responsen er. Om noen i det hele tatt kommer for å se oss gjenstår å se, men de andre banda vi spiller med har vært utrolige entusiastiske overfor å få oss med. De kommer fra en sterk DIY bakgrunn som har et stort miljø, så det lover bra og vi er veldig takknemlig til hele gjengen! Vi fikk kontakt med dem via Anders B. fra Youth Pictures of Florence Henderson. Han og resten av emokollektivet på facebook, emotirsdag, fortjener en stor shoutout for støtte, lovord og entusiasme! Samtlige i bandet vårt har dagjobber og studier, så uheldigvis er det vanskelig å dra på turné i lengre perioder av gangen. Vi er allerede i gang med å booke en lengre tur i juli/august, så det ser lyst ut for at de andre blir like gode i engelsk som meg til slutt.

Hvilke av låtene fra EPen som kom i januar er hvert av bandmedlemmenes personlige favoritt, og hva er det som gjør det?

Will:

For meg er det veldig vanskelig å velge mellom Notes In Helvetica og Miserable and Scared to Change som klar favoritt. Teksten i begge omhandler en tid i livet mitt som jeg har jobbet mye med å komme over og forbi. Begge låtene var nærmest terapeutiske å få ut av hodet og ned på papiret, og det er veldig fint å få så positiv tilbakemelding på noe som har vært så negativt tidligere. Når det er sagt er jeg så stolt over hva vi har fått til som enhet på hele EPen at det å velge en favoritt blir rett og slett flisespikkeri!

Victor:

Broken Abandoned Things fordi jeg synes vi makter å blande det beste fra flere sjangere til et monster av en låt.

Isak:

Favoritten min er Notes In Helvetica. Bassen og trommene har et unikt samspill på den låta!

Gustav:

Enig med Isak, var en fyr som sa «man hører at dere bor sammen» etter at han så oss spille den live!

Hva kan vi vente oss framover fra Liongeist?

Vi har store ambisjoner om å spille så mye som mulig, og som nevnt tidligere har vi tenkt oss til Storbritannia, men også Europa generelt. Vi har også for lengst gått i gang med å skrive materiale til oppfølgeren til Old Traumas // New Tremors.
 I tillegg har vi planlagt en split med et japansk band i regi av Kakusan Records. Det er et fantastisk initativ som går ut på å føre forskjellige subkulturer med like verdier sammen.
 Tidligere har vi hatt på bremsene ettersom vi ikke hadde stødige medlemmer, dette førte til den lange pausen mellom forrige utgivelse og denne EPen. Vi har endelig funnet 4 likesinnede, fokuserte, motiverte og dedikerte medlemmer, og vi vil rett og slett bare ut og spille.