Foto: Frode Granum Stang

The Secret Sound of Dreamwalkers slapp sitt selvtitulerte debutalbum forrige uke. Vokalist Kristine Marie Aasvangs fantastiske stemme kommer virkelig til sin rett med Thomas Bergsten på kombinert bass & gitar og Alexander Lindbäck på trommer. Sammen formidler de melodiøse låter som beveger seg fra tradisjonell folk, country og syrete blues til speisa indierock. Vi tok en prat med vokalist Kristine Marie.


Gratulerer med debutalbumet, fortell litt om innspillingen.

- Tusen takk! Innspillingen av plata foregikk for det meste i stua til skrotnisse og produsent Thomas Bergsten på Jar. Her tok vi opp vokal, gitar, bass og alt utenom trommer noen ganger til «klick» vi ikke ville følge. Trommer, i mono, tok vi opp på øvingslokalet til Alexander som ligger rett ved Youngstorget. Alex miksa plata hjemme. Selvgjort er velgjort, si.


Hvor og hvordan liker du best å skrive låter?

- Det mest optimale er jo selvfølgelig å ha tid og ro til å skrive og spille gitar, da skjer det alltid noe. Etter klokka fem på ettermiddagen, helst ut mot natta, da er det en egen ro. Ofte kan gode bøker, en reise eller en merkelig sosial opplevelse utløse trang til å skrive, det kan også være en melodi som spinner i hodet, som trenger en tekst. Jeg skriver litt hele tiden. Noen ganger må jeg massakrere tekstbitene og sette dem sammen på nytt i flere runder før det gir mening. Andre ganger har jeg en stemning eller en historie som skal fram, og da er det lettere å skrive i ett strekk. Jeg bruker mye tid på å skrive tekst, ordlydene skal jo klinge i melodien, og historien skal helst ha noe visuelt ved seg, slik blir det lettere å gå inn i låta og formidle de gang på gang.




Fortell litt om tekstene på albumet.

- Jeg har alltid hatt et visuelt behov i forhold til språk. Ordene strekker ikke til i seg selv. For meg fungerer meningen med ordene bedre gjennom billedlige forklaringer og/eller i kombinasjon med musikk. Det er dette behovet som driver skrivingen. Det er så mye som må klargjøres, forklares og å bli kjent med, og ofte dreier det seg om medmenneskelig kommunikasjon. Det er så mye mennesker ikke forstår av hverandre, de lager liksom feller for hverandre. Og ikke minst i forbindelse med kjærligheten.

- Den eldste låta på albumet er Whiskey Song, den skrev jeg i 2007, og ble skrevet som en "sweet revenge". Jeg har alltid likt den selvmedlidende, groteske og komiske vibben en kan finne i utallige countrylåter, jeg ville skrive noe som var tydelig tragisk, men som får en brutal twist, det ble til denne låta.

- Mange av låtene på debutalbumet ble skrevet i perioden før og under utdannelsen på Kunstakademiet i Trondheim. På dette tidspunktet startet jeg for alvor å eksperimentere med vokal som kunstuttrykk, så jeg ville da også skrive låter som kunne integrere noen av de nye sangteknikkene jeg lærte meg. Hvor langt kan jeg strekke stemmen som instrument, og hvordan kan jeg formidle dette i en låt, det ble et prosjekt som jeg har dratt med meg og som fortsetter å gi meg utforskertrang.


Hvis du skal trekke frem tre inspirasjonskilder til dette albumet, hva må med?

- Joni Mitchell - Court And Spark er et album jeg er fryktelig glad i. Låta "Raised On Robbery" er en av favorittene mine, den har dette litt groteske, tragiske og komiske ved seg. Det liker jeg. Det er røft og det forteller en historie om en en dame som går litt utenfor A4-standarden. Dette albumet har betydd mye for min kunstneriske produksjon.

- Så vil jeg trekke fram Patsy Cline. Når hun synger Walking After Midnight. Ooolala for en låt og for en formidling. Nå er jeg ganske også svak for steelgitar i utgangspunktet.

- Grateful Dead er også viktig å nevne. Smooth, silky and jammy.




Journalister er flinke til å sammenligne nye artister med andre artister. Hvis du selv måtte beskrive dere selv og bruke to slike sammenligninger, hvordan ville det lyde?

- Hvis du kunne parre en selskapssyk blåhval med en pub, så har du oss.....
Det er jo et tricky spørsmål, man kommer ikke utenom at man inspirerer hverandre og lar seg inspirere hele tiden. Nå hører jeg på alt fra techno til klassisk musikk, og finner masse spennende hele tiden. Jeg er svak for god låtskriving og gode stemmer, så her har jeg jo en lang liste. Kanskje en ung Emmylou Harris med Velvet Underground? Hakke peiling!


Det er mye bra norsk musikk om dagen. Hvilke andre norske artister mener du man bør følge med på?

- Louien (aka Live Miranda Solberg), Signe Marie Rustad, Outer Limit Lotus, Torgeir Waldemar, Electric Eye, Dig Deeper, The Harvey Steel Show og Tusmørke digger vi!

Hva med internasjonale skiver, noen favoritter akkurat nå?

- Marlon Williams og Laura Marling


Hva var den forrige låten du hadde på repeat?

- Karen Dalton – Katie Cruel




Noen konsertplaner fremover?

- Fredag 12. januar spiller vi på Cafe Mono i Oslo. Så blir det nok en del spilling rundt om i landet. Det bookes nå og vi gleder oss veldig til å dra ut på tur. Vi sees der ute!