Foto: Hogne Bø Pettersen


I en stue i en leilighet sentralt i Paris, like ved elven Seine med Eiffel-tårnet i sikte, tar Jean-Michel Jarre (70) imot oss. Han er som vanlig vennligheten selv, og tilbyr både kaffe og vann. Vi setter oss, og jeg sender en tanke om hvor urettferdig det er at han kan se så bra ut, noen måneder etter at han fylte 70.

– Jeg aldri vært på moten


Mannen foran meg har solgt 80 millioner plater. Han er i dag, til forskjell fra da han var på sitt største, regnet som en av de viktigste innovatørene innenfor elektronisk musikk. Og får kred for det.

– Holder man på lenge nok blir man til slutt likt, sier han og ler tørt.

– Men jeg er tilfreds med å ha aldri vært på moten. For da kan man ikke gå av moten.

I tillegg var det han som startet med den type konserter som DJ-artister turnerer festivalene med hver sommer. Men da i enda større skala. For han lyssatte hele bydeler og til slutt klarte han å samle 3,5 millioner mennesker i Moskva i 1997. En verdensrekord som fortsatt står.

De tre siste årene har han turnert med et innovativt lys- og lasershow, i innendørsformat, og spilte til og med på Coachella i vår. I høst ga han ut en samleboks med et godt utsnitt av sin 50 år lange karriere.

Watchers



Og mellom 2015 og 2016 ga han ut to dobbeltalbum, Electronica 1 og 2, hvor han samarbeidet med artister som Pet Shop Boys, Moby, Vince Clarke (Depeche Mode og Erasure), Massive Attack, Pete Townshend (The Who), Laurie Anderson, M83, Yello og en rekke andre, og enkeltalbumet Oxygene 3. Sistnevnte den andre oppfølgeren til gjennombruddsalbumet, Oxygene i 1976.

Råtnende Pac-Man


Og nå er han ute med en oppfølger til Equinoxe, som kom etter Oxygene, i 1978. Det nye albumet heter Equinoxe Infinity, men det er ikke en musikalsk oppfølger, forklarer Jarre.

– For første gang I min karriere tok jeg utgangspunkt i det visuelle, nemlig plateomslaget. Omslaget til den originale Equinoxe er favorittomslaget mitt fra LP-æraen.

Omslaget er en rekke mystiske figurer, som holder kikkerter og ser på den som holder omslaget.

– Det omslagsartisten Michel Granger gjorde der var ekstraordinært. Jeg begynte da å tenke, hvem eller hva er disse skapningene? Vokterne, som jeg har kalt dem.

Han tok da og løftet ut disse figurene fra originalen ved hjelp fra den tsjekkiske datakunstneren Filip Hodas.

– Han spesialiserer seg på 3D-grafikk og har laget disse fantastiske bildene hvor han har satt Pac-Man og andre spillfigurer inn i landskap hvor det ser ut som de råtner opp og går i oppløsning.

Watcher



– Norge var foran alle andre på miljøvern


Jarre sier at både Oxygene, som var en hymne til luften, og Equinoxe, som var en hymne til regn og vann, var svært knyttet til miljøvern. Her fant han stor inspirasjon hos Norge.

– På slutten av 70-tallet ble vi som brød oss om økologi og miljøvern nærmest ledd av, som om vi var gamle hippier, ute i Europa. Men dere i Skandinavia var ledestjerner på det å tenke miljø, med egen miljøvernminister og kampen for natur og mot sur nedbør. Det inspirerte meg.

Gjenskaper naturen
Natur har vært en viktig inspirasjonskilde for den nye Equinoxe Infinity også.

– Jeg bruker mye naturlyder på denne platen også, men samtlige er laget med synthesizere. Film har alltid inspirert meg, og her fulgte jeg Felinis prinsipp. Jeg traff ham en gang, og han sa da at om han trengte havet i filmen sin, så filmet han ikke ved havet. Han hatet det. Da gjenskapte han i stedet havet i studio, med vindmaskiner, scenografi og lyssetting. Det var godt mulig at det ikke framstod som ekte hav, men det var hans versjon av havet. Det er en filosofi jeg elsker.

Himmel og helvete


Et annet ledd i tankegangen rundt økologi på det nye albumet er det faktum at platen kommer med to helt ulike omslag. Når du bestiller platen aner du ikke hvilket av disse to omslagene du vil få. Og disse vokterne er på begge omslagene.

– Det ene omslaget er grønne enger og ser ut som et himmelsk paradis, mens det andre er et futuristisk apokalyptisk helvete. Det omslaget er en visjon av hvordan framtiden kan bli, dersom vi ikke tar vare på naturen. Men uansett hva vi gjør, så er disse vokterne der, og observerer oss. Og de samler all informasjon oss.

Dette er på mange måter en analogi på hva som foregår i samfunnet i dag, forklarer Jarre.

– Folk sitter hjemme i sofaene sine og ser mer på telefonen sin enn på partneren sin. Og mens man gjør dette samler telefonen inn all informasjon om oss, som den så bruker til å få oss til å kjøpe produkter vi egentlig ikke trenger.



Ting var ikke bedre før


Han er likevel ikke teknologipessimist.

– Langt ifra. Hør, hver eneste generasjon har pleid å si at alt var bedre før, og at framtiden blir verre. Men dette er beviselig feil. Klart, vi har store miljøproblemer som vi må møte, og vi må legge mindre press på naturen. Men for å løse disse problemene vil vi trenge ny teknologi og kunstig intelligens. Jeg håper, og tror, at det å få algoritmer og datamaskiner som kan prosessere data mye raskere en noen gang før vil få oss til å realisere potensialet som tross alt ligger i oss, menneskeheten.

Han tror også at vi i framtiden vil få bøker filmer og musikk laget av kunstig intelligens.

– Robotene og maskinene har nå til og med begynt å lære av seg selv. Og det er eksempler på at de som har laget systemene ikke skjønner hvorfor eller hvordan det skjer, for det er så komplekst.

Ingen gjentakelser


Siden Equinoxe Inifinity er en oppfølger basert på plateomslaget, hørte ikke Jarre på den originale Equinoxe da han komponerte musikken.

– Jeg har sneket inn noen referanser til den originale her og der, blant annet i den nye singelen Infinity, hvor jeg har en slags reversert utgave av Equinoxe Part 5 fra originalen. Men ellers står musikken her på helt egne ben. Temaet er det å bli observert, teknologi, kunstig intelligens, miljø og økologi.

Röyksopp?


Jarre snakker hele tiden med en intens energi. Det er tydelig at han fortsatt har mye å utrette, og at han plutselig har fått en ny artistisk giv. Han beskriver selv årene mellom 2002 til 2009 som en fæl periode.

– Jeg brøt med plateselskapet, og min gamle venn, Dreyfus, mistet begge foreldrene mine (Jarres far var den Oscar-vinnende filmmusikkomponisten Maurice Jarre og moren hans var France Pejot, som var en helt i den franske motstandsbevegelsen) og gikk gjennom en skilsmisse. På toppen av det hele ga jeg ut et grusomt album kalt Téo & Téa.

De siste fem årene har derimot vært kjempebra. Med fire plateutgivelser på tre år, konstant turnering, til stående ovasjoner fra både publikum og kritikere, og den ene artisten etter den andre som oppgir ham som inspirasjonskilde har han vel grunn til å smile.

Men alle møtene med Röyksopp, samt at de varmet opp på konserten hans på Akershus festning i Oslo i 2010, når skal det avstedkomme et lenge lovet samarbeid?

– Jeg har begynt på et nytt samarbeidsprosjekt, Electronica 3. Vi får se, sier Jarre, og smiler lurt.

Jean-Michel Jarre



  • Født 24. August 1948 i Lyon, Frankrike

  • Studerte musikk ved Groupe de Recherches Musicales i Paris hos grunnleggeren av Musique Concrète, Pierre Schafer på 60-tallet

  • Debutterte med singelen La Cage/Eros Machine i 1969

  • Slo gjennom med sitt tredje album Oxygene i 1976. Tidenes mestselgende franske album

  • Var i 1981 første vestlige artist til å ha konserter i Kina

  • Har slått sin egen verdensrekord i antall publikummere på gratiskonsert flere ganger. Fra 1 million i Paris i 1979 til 3,5 millioner i Moskva i 1997

  • Regnes som en av de mest innflytelsesrike elektroniske artistene og har solgt 80 millioner plater i sin karriere

  • Lagde i 1983 et album kalt Music for Supermarkets i ett eksemplar som ble solgt på auksjon for veldedighet

  • Også kjent for originale instrument som laserharpen

  • Aktuell med nytt album kalt Equinoxe Infinity

  • Han er for tiden involvert i et større Virtual Reality-prosjekt som en del av arbeidet med neste album som skal handle om kunstig intelligens: