Kristopher Schaus nyeste prosjekt The Dogs, slapp debutalbumet Set Yourself on Fire and Follow the Smoke i 2012. Med et bandkonsept basert på at alle bandmedlemmer skal spille instrumenter de normalt ikke spiller, og et rått og upolert lydbilde, virker det som om målet primært var å ha det gøy.
Gøy er det fortsatt på andreskiva The Tears Are Voodoo som kom for et par måneder siden, men her er produksjonen vesentlig strammet opp. Bandmedlemmene har nok brukt de siste par årene for å øve på sine nye instrumenter, for det høres mye tettere og samspilt ut.
Fra en utsolgt konsert på Drengastova på Austevoll kvelden før, var det nok en viss overgang å komme til knapt halvfulle Teglverket. Dette skyldtes nok kombinasjonen av eksamensperiode for de fleste som vanligvis vanker på Kvarteret, kombinert med Melodi Grand Prix-finale. En meget tvilsom prioritering, vil nok mange si.
Bandet gikk likevel ufortrødent på scenen litt på overtid, elegant antrukket i matchende røde skjorter. Lett karakteristisk for The Dogs er gleden ved å ha kommet seg igjennom hver låt, der bandmedlemmene klemmer og gratulerer hverandre mellom hver låt. Sjarmerende.
Men dette er ikke bare et ha-det-gøy-band. Det er faktisk musikalsk bra også. Der Schaus stemme i Cumshotsæraen var rå og dyrisk, er den i The Dogs-tapning vesentlig mer polert og tidvis endog sart.
Garasjerock med feit farfisaorgelsound er kraftig undervurdert, og det er betimelig at The Dogs dukket opp 25 år etter at The Cosmic Dropouts ga ut Groovy Things. Det er klare paralleller til Cosmic Dropouts/Kwyet Kings/Lust-o-Rama, og det er ikke tilfeldig at Schau overtok vokalen på sistnevntes konsert på Last Train like før nyttår.
I første halvdel av konserten vekslet bandet mellom låter på de to albumene, mens siste halvdel i hovedsak er viet låter fra andrealbumet. Låtene fra 2012 har tjent på modningen, og selv om albumene høres relativt forskjellige ut, passer dette godt sammen live. Noen få ganger glipper samspillet litt, men dette blir garantert mer polert jo mer de får spilt sammen fremover.
Kveldens høydepunkter var, ikke helt uventet, ur-Turbonegerlåta Armed and Fairly Well-Equipped, Is This Any Better og tittellåta fra debutalbumet.
The Dogs-konseptet, med bittelitt mer samspill bak seg og med et fullt lokale i rett humør, kan fort resultere i særdeles minneverdige konserter. Definitivt verdt å få med seg, og siste uken av mai svinger de innom Halden, Oslo, Trondheim, Hamar og Lillehammer.
Og sjekk for all del ut det nye albumet. Det er virkelig bra!
Tekst og foto: Oddbjørn Steffensen
FLERE KONSERTER
Euroboys på Parkteateret
Oslobandet feiret albumklassiker med eksklusiv jubileumskonsert fredag
The Reytons på John Dee
Hæla i taket med britiske yndlinger
The Gaslight Anthem på Sentrum Scene
The Gaslight Anthem vartet opp med skikkelig New Jersey-rock på sin første Oslokonsert etter pausen >>