Etter et par festivalopptredener og showcases, var i Hozier i går kveld endelig på plass i Norge for sin første ordentlige headline-konsert her til lands. Mannen bak gigahiten «Take Me To Church» solgte ut Sentrum Scene på svært kort tid, og allerede da oppvarmer Rhodes sto på scenen var det svært så god stemning i konsertsalen. Dessverre var det veldig få av de fremmøtte som fikk med seg den fine musikken, da pratinga til publikum overdøvet den akustiske musikken totalt. Greit nok at det ikke var Rhodes folk hadde møtt opp for å se, men litt respekt må man kunne ha for den som står alene på scenen og prøver å underholde.

Da Hozier selv kom på scena fikk pipa en annen lyd, og da iren og band entret scena og satte i gang konserten med Angel Of Small Death and the Codein Scene var det full jubel fra de fremmøtte. Hoziers selvtitulerte debutalbum fra 2014 er fortsatt hans eneste, og har solgt til platina i store deler av verden. Dermed var det også selvsagt at de aller fleste låtene vi fikk høre denne kvelden ville være fra nettopp denne skiva. Hoziers musikk er rik, fyldig og med stor lyd, og gjengen på scena klarte i stor grad å gjenskape dette. Med seg hadde han fullt band samt dyktige backup-sangere og en cellist/vokalist, og at de har spilt sammen en god stund var tydelig, det lød samspilt og intuitivt, med perfekt balansert sound mellom de forskjellige artistene.

Hozier har en flott evne til å både spille rå bluesrock og tandre ballader, og klarer også denne overgangen svært bra live, noe som hjalp til med å drive konserten fremover. Noen små daler ble det i intensitet - låter som It Will Come Back og Like Real People Do forsvant litt eller ble tamme i forhold til de mer uptempo og catchy låtene - men om det ikke alltid er like kraftfullt på scena, ble dette gjort opp for av fantastiske scenelys, designet av lysmann Matthew Kilmer. Et par coverlåter fikk vi også servert, blant annet en flott Bowie-tribute, låta Young Americans.

Hozier

Et av de aller fineste øyeblikkene i hele konserten kom da cellist/vokalist Alana Henderson joinet Hozier i spotlighten for den irsk-klingende duetten In A Week, en sart og nydelig oase midt blant all rocken. Et annet høydepunkt var To Be Alone, hvor Hozier fikk med seg hele Sentrum Scene på allsangpartiene, før han modig nok avsluttet hovedsettet med selveste Take Me To Church til enorm jubel fra de fremmøtte. Dette ble nødvendigvis også høydepunktet i konserten, med full allsang fra publikum. Etterpå derimot, hersket det en forvirret summing i lokalet – hva nå? Hvis det hadde vært et encore, ville han ikke ha spart den låta til det? Men neida, Hozier kom tilbake på scena og satte i gang med sin siste singel, Cherry Wine, veldedighetssingelen hvor alle salgsinntekter går til arbeidet med ofre av vold i hjemmet. Låta ble overraskende nok løftet til nye høyder av jentene foran scenen som lød som rene pikekoret der de sang med på refrenget, en utrolig vakker effekt.

Hozier

Før gjengen ble takket med trampeklapp og stående applaus, ble det hele ble avsluttet med Work Song, en nedpå og dempet låt som endte konserten på en veldig fin måte, og ga publikum sjansen til å roe seg ned før de skulle ut i februarnatten igjen.