Det var frelse ved første blikk da Josh Tilman, kledd i en lang og slank H&M-dress samt personaen Father John Misty, tok seg til scenen under Øya i fjor, løftet den ene hånden mot himmelen og forkynnet sitt budskap med mikrofonen i den andre.
"Kanskje årets beste Øya-gig", mumlet folk henrykt til hverandre i etterkant.
At denne konserten var utsolgt og på Sentrum Scene, mens Tilman sist i 2012 fikk underholde langt færre på John Dee, er derfor et typisk eksempel på 'årsak og effekt'.
Etter den konserten kan også Mistys opptreden i mine øyne måles etter (minst) tre punkter, som sammen utgjør - om han skulle sagt det selv - hans og managerens plan for å gi publikummet 'maksimal tilfredsstillelse': energi, låtutvalg og humor.
Ja, humor i form av frekkheter og sarkasme viste seg nemlig å telle stort under Øya, som en ekstra flaske potent tennvæske på bålet. Konserten da var en 10/10, mye takket være denne verbale oppspritningen. Gjorde han seg fortjent til toppscore i går? La oss se:
Energi? Topp. Det veksler mellom å stå stødig ved mikrofonstativet med kassegitaren svøpt i armene hans (en gitar han forøvrig kaster bak seg til en smånervøs gitarteknikker), rolig trasking med sporadiske spasmer eller kroppsspråk i samsvar med lyrikken - også plutselige utbrudd av energi der han ruller seg på scenen og kaster seg til publikum skrikende. Å avslutte med The Ideal Husband, for eksempel, var et glimrende sjakktrekk for å ende konserten på en høy note.
Til å være siste dag på en to måneder lang turné, ser ikke Misty nevneverdig prega ut, selv om han selv poengterer at han har blitt feitere og tynnere på én gang.
Setlista? Ganske enkelt god og variert. Publikum får de låtene de kom for: Chateau Lobby, Bored In The USA, Funtimes In Babylon, Hollywood Forever Cemetary Sings, The Night Josh Tilman... ja, du skjønner tegninga - med mer.
Den største overraskelsen var en nær plettfri cover av grisevisa Closer av Nine Inch Nails, komplett med synther og rytmer som i originalen. Knall.
Den Misty'ske humoren? Jepp og jepp. En god dose publikumsfrieri inngår her når han hopper i klemme-posisjon på de ivrigste pikene på første rad, eller setter seg på scenekanten og gir tre forskjellige poseringer til de som ikke kunne dy seg med å flekke fram telefonen.
Men det er utfordrende å ikke se gårsdagens konsert i lys av Øya. For den konserten føltes bare tightere, sannsynligvis på grunn av den langt kortere set-tiden.
I går var det faktisk kanskje et par låter for mye, i ekte luksusproblematisk ånd, og dessuten noen låter på den svakere siden av hans rimelig sterke låtkatalog som ikke engasjerte folk like mye.
Det må sies at forventningene ble innfridd. Misty er som oftest en fabelaktig underholdende mann på scenen, og både han og band høres råbra ut (skulle gjerne hatt med en trompet og et par strykere da).
Et show med Josh Tilman er med andre ord fremdeles en herlig affære som er relativt unik.
Foto: Per-Otto Oppi Christiansen
FLERE KONSERTER
The Soundtrack of Our Lives på Rockefeller
Sprechen Sie Rock?
Witch Club Satan på Rockefeller
Feiring av Kvinna med visuell kunst og musikalsk lidenskap
The Gaslight Anthem på Sentrum Scene
The Gaslight Anthem vartet opp med skikkelig New Jersey-rock på sin første Oslokonsert etter pausen >>
Brad Paisley i Oslo Spektrum
Countryhelten Brad Paisley spilte for et utsolgt - men ikke helt overbevist - Oslo Spektrum i går kveld >>
Emilie Nicolas på Operaen
Singer-songwriter Emilie Nicolas wooed the crowd at the first of two sold out concerts on Sunday at Operaen >>